sunnuntai 27. tammikuuta 2013

Teoriaa ja televisiota

En tiedä, alkaako salaperäinen kakkamysteeri selvitä, mutta pojan suuta on tänään tunnusteltu useamman ihmisen voimin ja kaikki olivat ainakin tuntevinaan terävän reunan. Tämänhetkisen teorian mukaan siis poika tekee hampaita. Teoria käy myös siihen, että poika on edelleen ollut välillä todella ärtyisä ja kiihtynyt nollasta sataan sekunneissa sekä tunkee suuhunsa kaiken mahdollisen ja järsii esineitä ihan kiihkoissaan.

Mä olen parina iltana ja päivänä keskittynyt Voice of Finland -, Iholla- ja Putous-sarjoihin netin kautta. Meillä ei ole pahemmin televisiota avattu pariin kuukauteen ja mulla meinaa olla vierotusoireita aivottomasta tuijottamisesta. Mun huumorintajuni on varmaan luokattoman huono, sillä Putous naurattaa edelleen (ensimmäistä kautta en älynnyt katsoa). Harmitonta viihdettä, jota monet tuntuvat halveksivan suorastaan intohimoisesti. Voice of Finlandissa on hauska seurata laulajien lisäksi valmentajien sanailua ja Iholla-sarja täyttää kivasti mun tirkistelyn tarpeeni.

Olemme edenneet jonkun verran ensimukiharjoituksissa, mutta suurin määrä, mikä pikkujätkän kitusiin on uponnut maitoa mukista, on ollut noin 25 ml eli ei ihan kauheasti. Pyöreistä pullotuteista jätkä ei tunnu tajuavan mitään. Ensimukista imuttelu kyllä näyttää onnistuvan eli jäbä hallitsee tekniikan, mutta alkaa pian leikkiä ja järsiä suuosaa ja hermostuu sitten hetken kuluttua aivan täysin. Pitäisi varmaan vielä kokeilla ilman tuota imuominaisuutta eli pelkkänä nokkamukina.

Alkavalla viikolla mua odottaa 6 kk -kriisi (miten mun pieni vauvani voi olla jo noin iso?) ja soseiden valmistus. Mies pitää taas pari isyyslomapäivää. Jään myös loppuviikosta yksikseni kolmeksi päiväksi, kun mies karauttaa Eurooppaan seuraamaan erästä ottelua. Huih.

10 kommenttia:

  1. Tosiaan, teillä tulee 6 kk mittariin ja meille 1 v 6 kk! Vitsi, että vuosi menee näin jälkikäteen ajateltuna nopeasti. Vaikka univelkaisena se ei siltä tunnu... Mutta joka tapauksessa reipasta viikkoa sinne!

    Minä jätin tällä kertaa VoF:n väliin, mutta Putousta seuraan jopa aiempaa kovemmalla innolla (=nauran yksi kuulokkeet korvilla katsoessani sitä). VÄhänkö mä olen keski-ikäinen! Ja Iholla - se on ihan must!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä musta tuntuu, että aika vaan hujahtaa jonnekin - vastahan tuo syntyi. Ja tää vauva-aika menee vähintään tuplasti niin nopeasti kuin viimeinen raskauskolmannes, joka kesti ikuisuuden ja vähän päälle.

      Mä olen myös hekotellut illan pimeinä tunteina yksinäni - odottelen muuten koska tämä meidän jälkikasvu lähtee suuntaamaan Forssaan. ;) Iholla on ihana, mitä nyt herättää tasaista haikeutta Helsingin-maisemineen.

      Poista
  2. Putous on ihan paras!

    Minä olin eilen että jes, poika nukkuu kympiltä. Kukkuminen alkoi puoli kaksi ja kesti jonnekkin neljän hujakoille varmaan. Kiukuttaa ja väsyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen myös nyt tosi väsy. Uni ei tule ennen kahta ja jätkä tärähti taas hereille viideltä ja valvoi kuuteen. Sain sen vielä tainnutettua hetkeksi, mutta lopullinen herätys tuli klo 7.22. Uh. Onneksi miehellä on pari isyyslomapäivää, nyt on pakko saada nukuttua vähän enemmän.

      Poista
  3. Hei vau, taas kävi näin, että tuli ehdoteltua kaikenlaista kakka-syytä ja sitten se perinteisin jäi huomioimatta! :D Meilläkin neitokainen täyttää vaippaa kivasti aina hampaan saapuessa.

    Mä katon ekaa kertaa ikinä VoFia ja Putousta taas en seuraa ekaa kertaa. Iholla on taas ihan must, vaikka mua ärsyttääkin about kaikki mitä kuka vaan tekee ja sanoo.

    Tosin tätä nykyä mua ärsyttää muutenkin kaikki, kun meidän aina-niin-hyväuninen tyttö 1v 11kk on alkanut herätä 3-6 kertaa yössä ja tulee silitteleen mun kättä tai poskea. Onneks se jää kohtuullisen hyvin uudelleen sänkyynsä, kun sen vaan vie sinne, mut sitten en saakaan enää unta itse. Ja siihen nähden, että 6-8 viikon sisällä pitäis puskee toi masukaveri päivänvaloon, niin en tahtois massiivisia univelkoja jo nytten.

    Kiitos foorumista avautumiselleni :D Ja hurjasti jaksuja ulkomaan matkan ajaksi, mä oon aina ihan poikki sellaisten jälkeen!

    - Piia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, no siis syy on EHKÄ ollut se perinteinen - alan taas epäillä, kun mitään ei kuitenkaan näytä tapahtuvan eikä se hammas nyt vaan pulpahda ulos.

      Toi on tosi raivostuttavaa, kun itselle kehittyy pieni uniongelma. Mä en ole vieläkään päässyt omastani, vaikka en nyt ihan sentään neljään asti enää valvo. Mua on ihan himppasen ruvennyt turhauttamaan, ettei poika tunnu rauhoittuvan isänsä syliin enää ollenkaan vaan vaatii aina mut tai mun tissin. Mut siis joo, muistan tunteen omasta raskaudesta, kun rupes tulemaan paniikki, että miten tässä jaksaa enää synnyttää tai mitään, kun on valmiiksi ihan käsittämättömät univelat. Toivottavasti saat nukuttua!

      Ja hei, aina saa avautua! :D Mä ajattelin miehen matkan aikana kortteerata aika paljon mun äidillä ja luultavasti anoppikin tulee tekemään jonkun vaunulenkin, että saan vähän levättyä välillä.

      Poista
  4. Meillä on töllö alkanut pysyä kiinni, kun neitiä se kiinnostaa enenevässä määrin. Ja ei sieltä tuu juuri mitään - välillä harmittelen jos nukahdusvahdissa menee hyvät A-talkit ohi. Putousta en kestä, kahton Iholla sit ko se tulee uusintana keväämmällä.

    Meillä ei tosiaan tuttipullosta juominen onnistu. Pääsee tyypile harvinaiset raivarit. Jostain ensimukista se ei osannut imeskellä riittävän tehokkaasti ja karvalakkinokkamuki hämmentää. Ratkaisuna meillä on 0,33 l vesipullo. Siitä se juo ko vanha tekijä (auttaa toki pitää) ja näyttää hölmöltä keskittyessään oikein tosissaan.

    Tsemppiä kriisiin. Se kirveltää, mutta on noi silti vielä aika pieniä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä se töllö alkoi kiinnostaa niin paljon jo pari kuukautta sitten, että pakko oli laittaa toosa kiinni. Ei tullut yhtään mitään muusta toiminnasta, telkkaria jallitettiin matkankin päästä eikä mm. syöminen enää kiinnostanut. Mut on lisäksi saatu uskomaan, että tv:n tuijotus ei tee kauhean hyvää kehittyville pienille aivoille, joten yritetään välttää sitä viimeiseen asti.

      Jaahans, pitääkin kokeilla tuota vesipulloa - eipä olis tullut itselle pieneen mieleenkään.

      Poista
    2. Ainaisena vastarannan kiiskenä väitän, ettei se töllö niille pienille aivoille niin kamalan paha oo. Okei, tämä mielipide pitkälti siksi, että rankan raskauden uuvuttaman äidin lapsi on tässä osoitteessa tuijottanut piirrettyjä viimeiset 6 kk. Ehkä ne ongelmat näkyy vasta myöhemmin elämässä, mut aika luottavaisena mä sen annan telkkua tuijottaa.

      Ja joku tieteilijä on väittänyt, ettei lapset opi tv:stä mitään, kun vuorovaikutus puuttuu, mut kyllä meidän tyttö on oppinut kaikenlaista, mm. uusia sanoja.

      Mutta joo, kun se häiritsee ruokailua tms. niin onhan se paha. Ja joo, ollaan huomattu, ettei sitä töllöä voi antaa tuijottaa yöhön asti, kun sit tuo pipana heräilee vielä enempi, kun ehkä jää aivot ylikierroksille.

      My two cents ;)

      - Piia

      Poista
    3. Joo, no siis vuoden toisella puolella alkaa varmaan jo olla eri juttu, mutta en mä mielelläni alle vuotiasta kauheasti telkkarin edessä pitäis. Ja meillä on tosiaan jo pidempään ollut se ongelma, että tuo jantteri vaan tuijottais ruutua sen sijaan että esimerkiksi keskittyisi syömiseen, joten telkku on pysynyt kiinni.

      Poista