maanantai 4. helmikuuta 2013

Palkokasvi nenässä

Meillä on vissiin menossa joku eroahdistuswhateverhässäkkä. Lapsukainen alkoi tänään parkua aivan lohduttomasti, kun poistuin kesken kaiken suihkuun ja lapsi jäi isänsä kanssa kahden - ihan kyllä siihen samaan kylpyhuoneeseen (isänsä lajitteli pyykkejä). Ilmeisesti mun häviäminen verhon taa oli liikaa. Ei auttanut mun sanallinen rauhoitteluni eikä isän syli ja lohdutus vaan jäpikkä rauhoittui ja alkoi hymyillä aurinkoisesti vasta kun avasin verhot. Myöskään mun satunnaiset aamupäiväuneni eivät meinaa onnistua, kun iskän seura ei tunnu olevan oikein lapsen mieleen. Heti kun äiti ilmaantuu näköpiiriin, kitinä lakkaa. Kaipa tämä vaihe jossain vaiheessa menee ohi.

Meidän piti viettää miehen poissa ollessa lauantai- ja sunnuntaipäivät mun äidillä. Äiti tarjosi taas yli-innokkaana apuaan, joten ajattelin, että miksipä sitä ei nyt voisi ottaa vastaan. Tarjolla oli oikein vaunulenkitystä ja muuta seuranpitoa, minä pääsisin kuulemma nukkumaan ja lepäämään. Ei vaan oikein taas ottanut onkeen.

Lauantaina äidille ilmaantui korjausmies porineen ja muine työkaluineen pojan aamupäiväuniaikaan eli aikaan, jolloin se ottaa päivän pisimmät päikkärit ja mun olis mahdollista ottaa myös unta kuulaan, jos joku vaan huolehtii itkuhälyttimestä ja pojan otosta sisälle. (Korjausmiehen tulo on taatusti ollut tiedossa ainakin edellisenä päivänä - olisin voinut olla kiitollinen ko. tiedosta, koska rennompaa mulla olis ollut kotona ilman jotain poran surinaa.) Iltapäiväksi äiti oli kutsunut porukkaa syömään. En sitten nukkunut. Paljon mainostettu vaunulenkki kutistui vastentahtoiseksi lyhyeksi nukutustyöntelyksi ja iltapäiväsyöminkeihinkin valmistautuminen aiheutti suurta stressiä ja napinaa.
(Miten yhden, anteeksi nyt vaan, suhteellisen yksinkertaisen aterian laittamiseen saa kulutettua tunteja ja taas tunteja aikaa ja järkyttävän määrän ahdistusta? En vaan käsitä. Miksi pitää kutsua ihmisiä syömään, jos se ruoan laittaminen on joku ylitsepursuavan vaikea operaatio?) Väsytti kuulemma aivan hirvittävästi.

Meidän ollessa lähdössä lauantaina, äiti kysyi voitaisiinko tulla seuraavana päivänä myöhemmin, koska hän haluaisi nukkua (myöhään). Olin hämmentynyt. Pääsimme jonkunlaiseen kompromissiin ajasta, mutta sanoin, että se olisi aivan ehdoton takaraja, koska vaunut jäisivät äidille ja näin ollen meidän olisi tultava aamupäivänukutukselle heille. Aamu koitti eikä ketään kuulunut.
(Joo, olen inhottavasti kyydin varassa, mutta hei, mulle tarjottiin apua enkä suinkaan alunperin itse lähtenyt näitä kuvioita suunnittelemaan tai pyytämään!) Lopulta äidin mies tuli ja pahoitteli nukkuneensa pommiin. Äiti oli kuulemma ollut jo tunteja hereillä muttei ollut viitsinyt lähteä hakemaan.

Mulla meni herne nenään. Täysin. Äidin luona tein melko dramaattisen poistumisen: pakkasin mun sinne edellisenä päivänä jättämäni kamat, pistin pojan vaunuihin ja niin tultiin takaisin kotiin hyvinkin vikkelään!
(Ja hei, pisteet mulle, en ollut meikannut, joten tulin kylän halki ihan ilman meikkiä, päiväsaikaan! Enkä kuollut!) Tuli erittäin selväksi, että olen epäkelpo tytär - äitihän ei halua muuta kuin auttaa ja tekee aina kaikkensa meidän lasten ja lastenlasten eteen. Hänhän olisi lähtenyt viemään poikaa ulos - paha vaan, että kyseinen poika oli siinä vaiheessa nukkunut turvakaukalossaan jo 45 minuuttia (josta suurimman osan meillä sisällä eteisessä, kun odotin jotakuta saapuvaksi), kun aamupäiväuniaika oli alkanut jo vähän aikaa sitten.

Mä en oikein vieläkään ymmärrä. Tokihan äidin erikoislaatuisuus on ollut tiedossa vähän turhankin pitkään, mutta aina se jotenkin vaan pääsee siitä huolimatta yllättämään. Että vaikka taannoinen interventio kuulostikin kivalta, niin kivaahan siinä oli oikeastaan vaan se puolet eli mun siskoni, jonka sentään tiedän esittäneen asian täysin vilpittömästi.

12 kommenttia:

  1. No johan on taas loistettu sielläkin päässä! Mulla palo käämi anoppiin kun en saisi valitaa väsymystä tai muuta kun mulla on niin helppo ja tyytyväinen lapsi. Okei, ei tämän hoitaminen ehkä ole yhtä vaativaa kun nenämahaletkussa olevan kehitysvammaisen, mutta saakeli saa minua väsyttää, ja minuun sattua jos lapsi joutuu sairaalaan. Teki mieli tokaista että ainakaan rouva ei ole joutunut yhtään hautaan kantamaan. Prkl.

    Mikään ei ole inhottavampaa kun toisten nurkissa lojuminen. Parempi pysyä omassa kodissa niin ei tarvitse sietää muiden kummallisuuksia.

    Mitäs äitisi meinasi poistumisestasi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuolla logiikalla kukaan ei saisi valittaa, tuntea väsymystä tai mitään, koska aina löytyy joku, jolla on asiat huonommin. Ja kuka hemmetti lähtee vähättelemään äidin huolta ja väsymystä, jos lapsi on juuri ollut sairaalassa? Huh-huh.

      Muakin riepoo, että ottaakseni vastaan äidin tarjoamaa apua, meidän on hinauduttava niille. Äitihän kehuskelee usein mulle, kuinka hän auttoi mun siskoakin niin valtavasti sen lapsen vauva-aikana, mutta sillä oli ihan sama juttu: sen piti mennä äidin luo. Ja aina se toisten nurkkiin meno ei vaan ole ihan sama asia kuin olla kotona. Eikä ne tiskit, pölykoirat ja pyykit sieltä kotoa katoa sinä aikana, kun _muka_ saa nukkua äidillä.

      Äitihän siis meinasi poistumisestani, että olen huono lapsi jne. Kyseli vielä, aionko pitää hänet kokonaan erossa omasta lapsenlapsestaan ja saako hän enää ikinä nähdä poikaa. Suurta draamaa.

      Poista
    2. Mää toin jäkiskassillisen pyykkiä anoppilaan, oli aivan pakko koska kotona ei voi pyykätä. Mukava rahdata vaatekaappia mukanaan...

      Mutta juu, kyllä ne omat vanhemmat osaa ottaa pattiin, ja ne anopit tässä vasta välillä aiheuttaa melkoista hammastenkiristystä. Appiukosta en ehkä sano mitään, se ampuu niin yli ettei kukaan kuiteskaan uskoisi.

      Poista
  2. Mä oon täällä ihan kirjaimellisesti näin -> :O

    Siis ikinä en valita enää äidistäni tai anopistakaan. Tai no siihen asti kun poika syntyy... Ei mopolla mahdottomiin.

    Jotenkin mun aivoon ei mene, että jollain voi olla noin vaikeaa, kun sun äidillä tuntuu olevan. Tosi ikävä ja hankala tilanne. Siis olen kuullut muutamasta mummosta, jotka ovat sanoneet, että he eivät sitten tule olemaan käytettävissä lapsenvahtina yms. kun ovat jo lapsensa kasvattaneet. Ja vaikka sekin tuntuu hiukka oudolta itselleni, niin ymmärrän pointin ja ainakin he sanovat sen suoraan. Hirmu ikävä tilanne, kun toinen mukamas auttaa innokkaana, muttei edes tajua olevansa lähinnä rasite. Miten tuommoiseen tilanteeseen saisi parannusta... En kyllä keksi, etenkin jos äiti ottaa sitten herkästi nokkiinsa, jos yrittää asiasta keskustella.

    Vaikka meillä onkin aikalailla näkemyseroja lapsen kasvatuksen suhteen nuiden lapsen mummojen kanssa, niin he sentään yrittävät tosissaan. En voisi kuvitella, että he riskeeraisivat päikkärit korjausmiehen tulolla ja muutenkin nämä varmaan seisoisivat vaikka päällään, että lapsi viihtyy ja on hoidettu. En mm. ole vaihtanut vaippaa anopin luona kertaakaan, kun on niin innokas hoitaja paikalla.

    Argh, voimia sulle!

    - Piia

    Ps. Meillä ei koskaan ollut kovin kova eroahdistus, mutta sitä pientä alkavaa oiretta hoidettiin sillä, että äiti lähtee "piiloon" ja tulee takas heti kun lapsi on rauhoittunut. En tiedä toimiiko, jos parku on välitön ja hätä kova. Mut tuolleen kaiken järjen mukaan lapsi vois oppia huomaamaan, että voi rauhoittua muidenkin kun äidin sylissä ja että äiti tulee lopulta aina takas. Tosin meillä tuo ero oli kamalinta vasta n. 9 kk iässä, jolloin lapsi ehkä kykenee vähän monimutkaisempaan ajatusprosessiin. Tiedä häntä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun äidillä on aina ollut vaikeaa. ;) Aina. Mä tykkään rehellisyydestä ja ottaisin mieluummin senkin, että se sanoisi, että ei kiinnosta muuten hoitaa vaan otan mieluummin rusinat pullasta, mutta kun se oikeasti kuvittelee olevansa Suuri Hyväntekijä. Vaikka välillä liian suoraan asioita laskettelenkin, niin en mä saa sitä tajuamaan, miksi homma ei oikein toimi. Asian kanssa vaan täytyy elää. :/

      Poista
  3. On jotenkin surullista miten toiset isovanhemmat eivät ollenkaan jousta omistaan, vaan oletetaan, että vauvat ja heidän vanhemmat kyllä joustavat mielinmäärin kuten ennenkin. Jotenkin uskomatonta miten asiat voivat unohtua, tai sitten mietityttää, että halutaanko oikeasti. Eli totean, että voi miten tuttu tilanne ja tuli kamalan paha mieli, että joudut kokemaan samaa. Ajalla saa jotakin aikaiseksi, sinnikkyydellä, hammasta purren mutta en tiedä miten kauan sellaista kukaan jaksaa jos takkiin tulee jatkuvasti ja puhe ja teot ovat täysin ristiriidassa. Päh, en osaa edes lohduttaa sinua! Mutta tuo siskotuki jo kuulostaa paremmalle, jospa se kantaisi hedelmää :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, tosi harmi, että olet joutunut kokemaan vastaavaa! Toivottavasti teillä on jotain parannusta ilmassa.

      Mä en suoraan sanottuna usko, että tilanne tästä juurikaan koskaan muuttuu. Mun äiti on aina ollut (käytän nyt neutraalia ilmaisua) outo, jo silloin kun olin lapsi. Se puhui jatkuvasti kuinka mahtava äiti se on ja kuinka toiset lapset ovat kateellisia, kun mun äiti on niin mahtava, mutta välillä tuli tunne, että sitä ei nappaa koko homma tippaakaan. Puheet ja teot ovat todellakin ristiriidassa.

      Onneksi ollaan siskon kanssa kuin paita ja peppu. Siskolta tulee tukea. :)

      Poista
    2. Koska mun oli löydettävä se silver lining, niin: onneks teidän äitee on kuitenkin tehnyt sen erittäin hyvän päätöksen, että teitä lapsia on pyöräytetty pari, jolloin ei tarvii olla se ainoa tässä maailmassa, joka oikeasti ymmärtää millaista on olla teidän äitin lapsi :) Sisarukset on parhautta! <3

      - Piia

      Poista
    3. Nimenomaan näin, Piia! (Pitääks munkin nyt tekaista se toinen, että ne pääsevät keskenään pohtimaan kuinka kakka äiti mä olen? :P)

      Poista
    4. No tämähän mun agenda oli! ;) Mut enempi tai vähempi tuo oli yks niistä syistä, että me lähdettiin lopulta toistakin lasta yrittään, vaikka alkuun oltiin niin varmoja vain yhdestä lapsesta.

      - Piia

      Poista
  4. Joo, tota. Voi v***u. Tuon jälkeenhän voikin taas ilolla pyydellä apua. Jännittääkö sitä äiteetä niin kovasti, että menee kaikki väkisinkin perseelleen vai onko sen oma pää jo valmiiksi niin hanuriin survottu ettei voikaan onnistua. Sori nyt. Hankalia ovat mokomat ja inhottaa, että petyit. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mä luulen, että homma on tuhoon tuomittu jo ihan lähtöjään. Meidän äitillä ei oikein koskaan ole ollut tuo arki hallussa eikä ole oikein vieläkään. Ja ne on ne suuret puheet, valitettavasti.

      Poista