maanantai 20. elokuuta 2012

Sairaalatunnelmia

Mulle oli valtava yllätys, miten nopeasti mun tunteeni lasta kohtaan heräsivät. Olin koettanut valmentaa itseäni siihen, että en välttämättä tulisi rakastumaan ensisilmäyksellä vaan tunteiden heräämisessä saattaisi kestää jonkun aikaa. Kuitenkin se oli se eka silmäys leikkaussalissa ja naps, mä olin myyty. Mutta ei riittänyt, että se vastasyntynyt oli jotain sanoinkuvaamattoman täydellistä ja ihanaa: mun aika ekoja ajatuksia oli myös, että miksen mä ole aiemmin tajunnut, miten ihania vauvat on ja miten mun on itsestäänselvästi hankittava niitä myös lisää. "Pienet" hormonihuurut! Tätä kesti kotonakin pitkään, ja kun neuvolassa puhuttiin ehkäisyn aloituksesta, huomasin olevani melkein närkästynyt. Siis enhän mä mitään ehkäisyä, uutta pullaa uuniin vaan! Huh-huh.

Mutta kaikkien noiden ällösöpöjen tunteiden keskellä sairaalassa oli kaiken kaikkiaan sekavaa, varsinkin ne ekat ~kolme päivää. Ei lapsen hoidon kannalta niinkään, se tuntui alusta lähtien jotenkin luonnolliselta, mutta olis ollut kauhean kiva, jos asioita olis selitetty vähän kokonaisvaltaisemmin. Mä sain esimerkiksi trombinestopiikin joka ilta. Kukaan ei missään vaiheessa selittänyt miksi, ja sitten hoitajat alkoivat kysellä multa, joudunko mä pistämään niitä piikkejä myös kotona ja kuinka pitkään sitä piikitystä jatketaan. No ei harmainta haisua (onko mulla todettu joku trombitaipumus vai mitä häh?). Samoin jotkut ihmettelivät sitä mun ekan vuorokauden epiduraalikipupumppua - mitenköhän mä olisin voinut siihen vaikuttaa, kun olin unessa, kun mulle on sellainen päätetty jättää?

Samoin kaikesta huomasi, että kyseessä on isohko sairaala ja osasto, sillä hoitajat/kätilöt tuntuivat vain piipahtavan paikalla. Tuotiin vaan just joku lääke ja heipat sen jälkeen ("Moi! Mä tulin pistämään suhun tällaisen trombinestopiikin. Haluatko vatsaan vai kainalopoimuun? Okei, heippa!"). Itse ei osannut tai tajunnut kaikkea edes kysyä tai pyytää. Onneksi kuitenkin hoitajat pääsääntöisesti olivat ihan inhimillisen oloisia. Pari "hassua" lopsautusta ja tyyppiä tietenkin mahtui joukkoon, mutta en mä niistä luultavasti traumatisoitunut.

Nyt tuntuu hassulta, miten normaalilta synnärillä tuntui heilua perse paljaana tai antaa kätilöiden koplata tissejä. Mähän olin etukäteen ihan kauhuissani, että joku tulee lääsimään mun tissejäni imetyksen opetuksen yhteydessä. No, ei hämännyt tippaakaan. Siihen mennessä mun alapäätä oli jo ronklannut niin moni tyyppi ja muhun oli isketty niin paljon piikkejä ympäri kroppaa, että yksi tissien kopelointi ei kyllä tuntunut missään. Ja mikä oudointa, piikit eivät herättäneet mussa sen isompia tuntemuksia oikein missään vaiheessa - olen siis entinen piikkikammoinen, joka on aikuisiällä opetellut kammostaan pois. Edelleen meinaa joskus tulla huono olo piikitettäessä, mutta taistelen oloa vastaan.

Mä olin osastolla kahden hengen huoneessa niin kuin kai ensisynnyttäjät pyritään sijoittamaan. Eka huonetoveri ja vauva olivat täydellisen ok: jotenkin tuntui, että meidän vauvoillakin oli aika samanlainen rytmi ja temperamentti. Sitten jäin huoneeseen yksin, mutta sitä iloa ei kestänyt kauaa, sillä toiseksi viimeisenä yönä sain uuden huonetoverin. Ja sitten menikin hymy pyllyyn. Tiedän mainiosti, ettei huonetoveri jälkikasvulleen mitään mahtanut, mutta voi hyvät hyssykät, että se vauva kiljui! Ei sellaista tilannetta, ettei se olisi huutanut kitarisat lepattaen. Ja sitten kun vauva hiljeni, äiti nukahti ja kuorsasi kumeasti. Mä en saanut enää nukuttua silmäystäkään. Päivällä sitten älämölöä oli muuten vaan vauvan kirkumisen lisäksi paljon enkä mä saanut torkuttua silloinkaan. Kotiinlähtöpäivänä olin jo ihan elin otsassa ja sanoin jo heti aamusta hoitajalle, että mun olis varmaan parempi ruveta siirtymään kotioloihin. Onneksi sitten pääsinkin. Käsittääkseni uudelleensynnyttäjät sijoitetaan isompiin (kolmen? neljän? hengen) huoneisiin - miten ihmeessä sellaisessa kestää olla? Perhehuoneita tuolla sairaalassa ei edes ole.

8 kommenttia:

  1. Itse kotiuduin eilen sairalasta vauvan kanssa ja mielenkiintoisia nuo erot kyllä sairaaloissa. Mä sain napapiikkejä hätäsektion yhtyedessä, nyt vain tukisukat siihen saakka kun seuraavana aamuna nousin ylös. Kummallakaan kertaa ei kipupumppua ole ollut.

    Minulle jäi tästä suunnitellusta sektiosta tosi hyvä mieli. Henkilökunta oli raskausajan seurannoista tuttua ja ekana käynnistysiltana kaikki pelkopolikätilöt olivat vuorossa (sattumaako). Osastolla kaikki olivt loistavia ja kutsuin itse moneen kertaan henkilökuntaa hiplaamaan rintoja kun tuntui ettei itse osaa. Sekaan mahtui vain yksi vanhapiikamainen tantta joka pihtaili panadolin kanssa eikä osannut opastaa rintapumpun käytössä. Eilen pääsi kyllä itku kun kotiin lähdettiin ja meitä monta päivää hoitanut kätilö toivotti onnea matkaan.

    Perhehuone saatiin tän meidän historian vuoksi, muuten tuskin mun pää olisi kestänyt.

    Mutta koton ollaan, rinnat suihkuaa maitoa ja iho on rikki, haava kiristää ja sitten, se vauva <3 Miten paljon rakkautta ja menettämisen pelkoa. Se on vain niin ihmeellinen. Kaippa ne omat aina on, muiden lapsia en juuri ole jaksanut katsella edes vauvoina. Tuntuu että näitä tosiaan täytyy saada lisää, kaikki itkettää muutenkin ja viime yön murehdin sitä, jos joku joskus kiusaa tai loukkaa minun pientä poikaani. Tuntuu että sitä itkee jokaisen pienen tulevan mielipahan vuoksi, mutten vain tässä pöllyssä kestä ajatusta että joku ei rakastaisi tuota ja kehtaisi olla ilkeä. Hengitystä tarkkailen myös vähän väliä ja säikähtelen, mutta jospa sitä oppisi luottamaan taas elämään jossain vaiheessa. Näin onnellinen en uskonut koskaan näiden surujen jälkeen olevani. Ikävä ja rakkaus kuitenkin kulkevat koko ajan mukana, nyt minulla on kaksi täydellistä pikkupoikaa. Tämä on monta päivää tosin vanhempi kuin isoveljensä ja sitä en koskaan hyväksy, etten isoveljeä kotiin saanut tuoda.

    Huh mikä romaani. Parin päivän sisään jos saisi tarkemmin kirjattua tuntoja ylös, kädet on vielä melko huonolla mallilla, mutta eiköhän se tästä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpas kiva kuulla teidän kuulumisia, olen monesti miettinyt, että mitenköhän teillä on mennyt! Ihanaa, että kaikki meni hyvin ja ootte jo päässeet kotiinkin. Onneksi olkoon! Kuulostaa kivalta myös tuo teidän sairaalakeikka - aika luksusta, että teillä on ollut monta päivää sama kätilö ja muutenkin tuttua henkilökuntaa. Tuolla meillä oli eri kätilö(t) joka päivä, ja ihmettelinkin miehelle, että kuinka monta eri tyyppiä me tullaan vielä näkemään.

      On sitä välillä ihan ihmeissään näiden uusien tuntemusten kanssa. Mä olen ihmetellyt, miten olen ollut niin luottavaisella mielellä (lukuun ottamatta näitä mun allergia- ja sairauspelkojani) ja oikeastaan vasta miehen työhön meno on nyt herättänyt mussa myös osin aika irrationaalisia pelkoja. Että mitä jos jotain tapahtuu, kun se on töissä enkä mä osaa toimia.

      Elämä osaa olla epäreilu: on tosiaan väärin, ettei teidän pienellä ole isoveljeä kotona. Onneksi teillä on nyt hellittävänä pikkuveikka. Kaikkea hyvää teille ja voimia äipälle toipumiseen!

      Poista
  2. Hrrrrr. Mullakin oli totaali pälli huonekaverina koko sen viikon, jonka jouduin pikkuisen kanssa sairaalalla hengailemaan. Mutta ei sekään, ei kipupumppu, ei mikään ollut yhtä kamalaa kuin ne kirvelevät piikit! 10 päivää piti kotona niitä pistää ja melkein tein kuolemaa, onneksi tuo siippa pisti ne kainalopoimuun. En ikinä olisi kyennyt tuikkimaan niitä itse omaan nahkaani.

    Mielummin melkein synnyttäisin vaikka kolme kertaa yhtä soittoa, kuin ottaisi enää sellaista piikkikuuria. Raskausaikana tuikittiin niin monilla neuloilla ja piikeillä, että sain kammon. Kun viimeinen neula oli tuikittu muhun, teki mieli vetää pikku sambat ja huutaa ja nauraa yhtä aikaa.

    Synnytyssalissa mä vain lääkehöyryissä katsoin, että voi vittu, tuoko se on ja nytkö mulla on tosiaan oikeasti vauva. Vasta kotona se alkoi tuntua yhtään miltään ja varsinkaan positiiviselta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, mä en sitten saanut niitä piikkejä kotiinviemisiksi, mutta en myöskään olis itse pystynyt pistämään itseäni. Sympatiat sulle - vaikka sairaalassa ne piikit eivät tuntuneet juuri miltään, niin kotona ei taatusti olis ollut herkkua.

      Poista
  3. Koko aiheesta olisi toki lausuttavana sana jos toinenkin, mutta sen verran on pakko sanoa, että perkele sitä kirvelyä mikä niistä piikeistä lähti!! Stana!!

    Mä sain sairaalassa hepariinipiikin parina iltana. Ihmettelin kun piikitys lopetettiin, mutten tajunnut niiden peräänkään kysellä. Kotiinlähtiessä läimästiinkin käteen resepti ja kehotus piikittää itse. Äitini kävi pistämässä, en olisi IKINÄ pystynyt siihen itse. Puolisoltakaan ei onnistunut.

    Tuttu lääkäri oli vihainen kuultuaan, että ohjeita piikitykseen ei saanut, eikä muutakaan. Hänkään ei itseään suostu pistämään, ei edes vanhempiaan.

    Hieno hetki piikkien kanssa oli, kun osuttiin ilmeisesti hiussuoneen mahassa. Saakeli, että tihutti ja huomasin asian vasta kun paita oli veressä. Komea paniikkihan siitä pääsi (arvelin haavan revenneen). Syylliseksi paljastunut pikkuinen reikä sai päälleen jäisen ruusukaalin.
    Ugh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mystiset hepariinipiikit...meinaan kun esimerkiksi mun siskoni ei niitä pari vuotta sitten samassa sairaalassa ja vastaavassa tilanteessa (kuin mulla) saanut lainkaan. Olis kiva kuulla, mikä logiikka niissä nyt oikein sitten onkaan.

      Yöh, olis säikäyttänyt mutkin tuo tihkutus!

      Poista
  4. Ai herranjestas, nauroin vedet silmissä. Saattaa olla nukutuilla yötunneilla vaikutusta asiaan mutta nyt kyllä jäin loisimaan tänne!

    VastaaPoista