perjantai 3. tammikuuta 2014

Elukoista

Mennäänpä tällaisella yleisaiheella välillä (ja palataan niihin päivänpolttaviin tuonnempana). Tämä kirjoitus on lepäillyt luonnoksissa jonkun aikaa, mutta nyt sen pitää päästä julki.

Tätä on jotenkin vaikea alustaa, koska en halua kuulostaa ärtyneeltä, kun en kerrankin sitä ole. Asia jäi vain mietityttämään, kun luin joskus aiemmin paristakin tykkäämästäni blogista, kuinka ylenpalttinen lemmikkieläinhössötys voi olla rasittavaa joko ihan livenä tai somessa. Ymmärrän pointin sinänsä: mua rasittaa myös mikä tahansa yksipuolinen hössötys, johon on vaikea samaistua. Ja vaikka mulla itsellänikin on lemmikkejä, niin jos mut nyt tästä viskattaisiin johonkin ryhmään, jossa jauhettaisiin vaikkapa palveluskoiratoiminnasta, niin voisin myös hetkisen kuluttua väsähtää. Ja elukkamaailmassa mua ärsyttää mm. tyypit, joille näyttelymenestys on Se Juttu - mä olen itsekin käyttänyt elukkani korkeimpaan titteliin saakka, mutta mun oma itsetuntoni ei erityisemmin nouse siitä, että elukka saa jonkun sertin. Mä en myöskään ihan täysin tajua niitä kasvattajia, joiden mielestä näyttelytuomarien mielipide sanelee, miten kasvatetaan eli pääasiassa (liioiteltua) ulkonäköä silmälläpitäen. Mutta mikä on liikaa, missä se raja kulkee? Milloin lemmikkieläinhössötys menee överiksi?

Mähän olen jotenkin vähän nyrjähtänyt tässä lemmikkiasiassaKIN. Olen usein sanonut, että eläimet ovat parempia kuin ihmiset ja voisin melkein väittää, että olen tuota mieltä vielä näin lapsuus- ja teinivuosien jälkeenkin. Nyt jos siipan eläinallergia pahenis (jep, sekin on allerginen), meiltä varmaan lähtis siippa eikä elukat. Mä en tiedä, onko kukaan opettanut mulle eläinrakkautta - kotona meillä kun ei ole mitään lemmikkejä ollut kun olin lapsi. Äiti opetti mulle eläinpelon ja vaikka olen lapsuudesta lähtien ollut hulluna eläimiin, pelkäsin niitä hurjasti. Silti mun hartain toiveeni oli, että saisin jonkun oman lemmikin.
 

Sain akvaarion, joka oli ihan paska ja tylsä. Olen vauvasta lähtien kärsinyt hengitystieoireista ja allergiasta, jotka sitten pahentuivatkin astmaan asti. Eläinallergia jylläsi myös pahana ja kaikista karvaisista tuli järkyttävät oireet: hengitys alkoi pihistä ja takuta, silmät vuosivat ja turposivat melkein umpeen, nenä vuosi ja ihoon ilmestyi ihottumaa. Silti mä aina hinguin eläinten lähelle. Jossain vaiheessa aloitin ratsastuksen. Talliin en kunnolla voinut mennä, koska tulin sieltä aina astmaisena ja naama turvoksissa, mutta jatkoin harrastusta kunnes se oli vaan ihan pakko jättää tai seuraava vaihtoehto olisi suurinpiirtein ollut vetää viimeiset pihinät ponin vieressä. Sain ottaa kotiin gerbiilejä, mutta nekään eivät ihan täysin mun lemmikkipaloani sammuttaneet, kun olisin tahtonut jonkun isomman elukan, sellaisen josta on seuraa. Lopulta allergisoiduin gerbiileillekin niin pahasti, että gerbiilit oli pakko antaa mummolaan, jossa kuitenkin pystyin niitä käymään hoitamassa.

Lemmikittömyys oli mulle lapsena aivan järkyttävän hirveä asia. Mä olin ihan hemmetin surullinen ja onneton lapsi ja myöhemmin myös hemmetin surullinen teini (1). Mä olisin vaan tahtonut oman lemmikin, en mitään muuta.

Kului vuosia. Astma parani ja elelin lääkkeettä pitkään. En ollut juuri missään tekemisissä eläinten kanssa, välttelin kaikkia lemmikkikoteja. Sitten mun isäni otti kissan. Olin siitä ensin ihan kettuuntunut, koska musta isän olis pitänyt ajatella, että mä en voi oleskella saman katon alla sen kissan kanssa. Sitten mä ihastuin siihen kissaan ja pääsin myös kissapelostani kirjaimellisesti yhdessä yössä. Se kissa oli ihan ihmeellinen olento.

Kului pari vuotta ja totesin, että näin 3-kymppisenä munkin oli aika saada omia lemmikkejä. Mähän siedättyisin niille. Aloin kuitenkin varmuuden vuoksi käyttää astmalääkkeitä uudelleen ja käytän niitä edelleenkin kevyellä ylläpitoannoksella. Oireet pysyvät hyvin kurissa, ja mielestäni olenkin siedättynyt ihan ällistyttävästi, kun miettii, miten rajuja mun oireeni aiemmin olivat. Ensimmäiset vuodet noiden elukoiden kanssa olivat mielettömiä, mä hengasin niiden kanssa ja itkin silmät päästäni kaikki illat, kun olin niin kiitollinen, että mulla oli ne. Ja kyllä mä edelleenkin tuijotan noita mun karvaisiani silleen rakastuneesti ja mietin, että onpa tuokin olento vaan ihana. Mä rakastan niitä ihan hulluna.

En tiedä, mä en osaa ajatella tai puhua aiheesta kuulostamatta esiteini-ikäiseltä heppahöperöltä. Mä en hirveästi haaveile, mutta jos jostain haaveilen, niin siitä, että pääsisin töihin johonkin eläintenpelastuskeskukseen, vaikka sellaiseen fantsuun, jossa on isoja kissoja ja simpansseja (2). Sitten hoitelisin päivät pääksytysten niitä eläimiä ja eläisin elämäni onnellisena loppuun asti. Jos pieneläinten hoidosta maksettaisiin jotain muutakin kuin nappeja, niin saattaisin ehkä yrittää hakeutua alalle - tosin mä luulen, että kun kuitenkin olen allerginen, niin se ura on multa poissuljettu.





(1) Toki teininä surullisuus johtui jo muustakin kuin lemmikittömyydestä.
(2) Kävin muuten reissulla (siis tällä viimeisimmällä katastrofireissulla) ehkä vähemmän glamöörissä katukissapelastuskeskuksessa ja tekee mieli palata kaupunkiin ihan senkin takia, jos pääsisi vähäksi aikaa vapaaehtoiseksi auttelemaan siihen keskukseen. Mä olen niin onnellinen (tästä tulee välitön mielleyhtymä Burman simpansseihin...), että sain nähdä sen keskuksen, se oli yksi reissun kohokohdista!

2 kommenttia:

  1. Aika jännä. Toi kattipuoli on kauneusympyröissä mulle ihan vieras, oisinko kerran messarissa eksynyt ihmettelemään, että miten niitä kissoja näyttelyissä esitellään.
    Joka tapauksessa, mä kuljin aika pitkään hurttien kera näyttelyreissuilla, juurikin erittäin näyttelyorientoituneen kasvattajan kanssa. Sain parissa vuodessa tarpeekseni, riitelyt ja tappelut rodun parissa pitkin foorumeita alkoi ottaa tosissaan päähän ja lopulta joka soppaan sotkettiin esmes poliisi. Hohhoijaa. Vaikken itse osallistunut loanheittoon, tuli siitä aina paha mieli. Toisaaltahan näyttelytouhu on ihan kivaa, ei niinkään se elukan esittely, vaan se sosiaalinen puoli. Ja on tietysti omalla tavallaan ihan siistiä kun kotona on edes joku niin nätti, että se on maailmanvoittaja.

    Ylenpalttinen hössötys mihin tahansa liittyen alkaa jossain vaiheessa riepoa. Mä oon joskus miettinyt, miten onnistuisin hurahtamaan johonkin niin hullulla intensiteetillä, että sillä saisi täyteyksi koko elämän. Mua on alkanut hiljattain riepoa jopa jotkin vertaistukiryhmät (lähinnä fb:ssä), joissa osalla vaan menee yli.

    Mutta joo. Lapsiastmaatikkona kärsin pienenä muka kovasti lemmikittömyydestä. Kaikenlaisia elukoita kävi kokeilemassa kotieloa pupuista gerbiileihin. Kunnes aloin luuhata talleilla, sitten taloon tuli koira jne. Kaikkeen on siedättynyt, jopa noihin kissoihin, jotka yritän joka tapauksessa pitää poissa yläkerrasta (tai ainakin makkarista). Astmahan periytyy 50% todnäk (kysyin keuhkolääkäriltä juuri ennen raskautumista), saa nähdä miten käy. Ainakin on lasta elukoille altistettu ja lapsi oppii eläinten avulla paljon tärkeitä juttuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kattipuolella ei ongelmat ulkomuotoon perustuvan jalostuksen kanssa ole varmasti _vielä_ niin suuria kuin koirapuolella, mutta sinne suuntaan ollaan minusta vankasti menossa. Monissa roduissa alkaa ulkomuoto olla jo turhankin liioiteltu, mikä ei voi loogisesti ajateltuna olla vaikuttamatta terveyteen. Omassakin rodussa näyttäis vähän olevan sellainen "mutkat suoriksi hulppean ulkomuodon kustannuksella" -meininki, mikä pelottaa.

      Mustahan liikkui jo juoruja ennen kuin edes sain näyttelyelukan. Ns. kilpaileva kasvattaja (otin siis vastapuolelta elukan) tuli kyselemään, olenko rikkonut jotain sopimuksia - näin siis jo ennen yhtäkään näyttelyeläintä. :) Hommahan jatkui niin pitkään kun kyseinen kasvattaja näyttelytti, hänellä oli tapana kiertää kaikki elukat läpi ja ladella niistä sitten "totuuksia" omistajille. Oi voi. Ensin vitutti, mutta sitten enää pelkästään nauratti. Ja tuota touhuahan se on, se näyttelymenestys on joillekin oman egon jatko. Mutta itsellekin nimenomaan se sosiaalinen puoli oli se, jonka takia näyttelyissä kävin. Kävisin mieluusti edelleen, jos olis elukka, jota näyttelyttää.

      Melkein kuitenkin pahinta näyttelyissä on tavata niitä urpokasvattajia, joilla ei ole alkeellisintakaan hajua genetiikasta tai (periytyvistä) sairauksista. Alkavat vaan kasvattaa, kun eläimet ja niiden pennut on niin söpöjä. Aletaan kasvattaa ensimmäisellä elukalla, joka tulee vastaan.

      Mä kanssa ennen raskautumista ja sen jälkeenkin lueskelin netistä kovasti allergioiden ja astman periytyvyydestä. Ne luvut on selkeästi meitä vastaan ja rajusti. Mä olen kuitenkin järkeillyt, että kun itsellä ei koskaan ollut lapsena kunnon pitkäkestoista altistusta + mun äidin röökin vetäminen raskausaikana on taatusti vaikuttanut myös, että jospa tällä kertaa se periytyminen ei oliskaan niin suoraviivaista...koska muuten mä en kestä.

      Poista