maanantai 20. tammikuuta 2014

Tiineyskuulumisia

Koska tänne blogiin on hyvä kirjoitella asioita ihan muistiinkin, niin vedän nyt tällaisen tylsähkön raskaudenseurantapostauksen. Nyt on siis käyty niskapoimu-ultrassa ja neuvolalääkärilläkin. Seuraavan perusneuvolakäynnin päätin jättää väliin (koska mulle sellainen vaihtoehto tarjottiin), joten seuraavan kerran piipahdankin siis raskauden tiimoilta rakenneultrassa.

Niskapoimu meni jees, ei mitään ihmeitä - paitsi ehkä ultraavan kätilön sähläys, kun piti tsekata riskiluvut. Kolmas kerta toden sanoi. "Oho, en varmaan ollut muistanut tallentaa näitä sinun tietojasi." Kaiken lisäksi ruudulle pamahti ensimmäisenä mun iän perusteella määräytyvä Down-syndrooman riskiluku, joka sitten hetken aikaa aiheutti pieniä paskahalvausoireita. Kätilö oli myös jostain syystä varma, että hän oli ultrannut mua mun ensimmäisenkin raskauden aikana, mutta vakuutin, että tuolloin tuli käytyä kyllä vallan toisessa sairaanhoitopiirissä. Ihan kiva käynti, kätilö selitti asiosta paljon enemmän kuin ekan raskauden vastaavassa tilaisuudessa.

Neuvolalääkäri puolestaan todensi napatyrän ja totesi luonnollisesti, että katsotaan nyt tämä raskaus tästä ensin ja sitten mietitään pitääkö tyrälle tehdä jotain. Nyt kai tilanne oli jotakuinkin hallinnassa, kun tyrä ei sentään makuuasennossa töröttänyt ylhäällä. Hitusen tuli myös kylmiä väreitä, kun lääkäri totesi jotakuinkin niin, että mulla on edellisessä raskaudessa ja synnytyksessä ollut "niin paljon kaikkea", että mut toki lähetetään synnytystapa-arvioon, koska ei ole sanottua, että alatiesynnytys enää onnistuu. Aika jännä, koska synnärillähän mulle vakuuteltiin moneen kertaan, että seuraava synnytys voi ihan hyvin onnistua alateitse. Lääkäri oli myös sitä mieltä, että vaikka valtakunnallisista suosituksista on tipahtanut keskiraskauden lääkäri kokonaan pois, niin mä tulen myös keskiraskauden aikaan lääkärikäynnille. Sitten katsotaan lähetteet pelkopolille ja muualle kuntoon. Olisin kyllä saanut pelkopolilähetteen saman tien, mutta se tuntuu juuri nyt jotenkin turhalta. Lähetteestähän oli muuten puhetta jo ekalla neuvolakäynnillä terkkarin kanssa, kuten myös neuvolapsykologista.

Mulle ehkä tuon lekurikäynnin jälkeen pamahti ensimmäistä kertaa sellaisena utuisena ajatuksena mieleen, että mitä jos päädytäänkin suunniteltuun sektioon. En ole pahemmin ajatellut koko synnytysasiaa siltä kantilta mitä itse haluaisin. Olen vaan ajatellut, että asiasta on ehkä hyvä jutella jonkun kanssa, myös siellä pelkopolilla. Synnytyshän on sinällään mulle edelleen peikko, joka saa mut välillä spontaanisti itkemään. Tyyliin kuulen sanan "sektio" ja hanat aukeavat välittömästi ilman että ehdin kunnolla edes ajatella mitään. Ja vaikka en halua ajatella koko asiaa, niin iso osa musta uskoo, että mä en kykene alatiesynnytykseen, että se ei vaan onnistu. Oh well. En oikeasti halua ajatella asiaa vielä, haluan kieltää sen niin kauan kuin mahdollista.

Mulla oli muuten lapsukainen mukana neuvolalääkärissä - olin varmistanut etukäteen, että onhan ok ottaa lapsi mukaan. Terkkari paimensi lasta. Kun tulin pissanäytettä antamasta, terkkari oli puhelimessa ja totesi: "Se meni tohon suuntaan." Oli sitten karannut ja mennyt odotusaulaan leikkimään leluilla. Hetken aikaa jo mietin mihin se on mahtanut ehtiä, neuvola kun on yhteydessä mm. labraan ja hammashoitolaan. Ei taas minkään valtakunnan ujostelua tai himmailua muutenkaan: lapsi heti ensimmäisenä meni terkkarin eteen, otti sitä kädestä kiinni ja pyysi syliin nähdäkseen ikkunasta ulos. [Mä välillä edelleen mietin, onko tuo normaalia - lapsihan mm. täällä kotona meni ja otti ovelle tullutta imurikauppiasta kädestä kiinni ja kuljetti sen meidän olkkariin, että hei nyt vähän leikitään.] Terkkari oli sitä mieltä, että lapsi on varmaan ollut päiväkodissa, kun on noin rohkea. Totesin, että ei ole ollut minkään valtakunnan päiväkodissa, on vaan ihan luonnostaan jostain syystä noin...reipas.

8 kommenttia:

  1. Mulla menee aivo maan alla koko päivä jos satun näkemään unta lapseni syntymästä tai jostain siihen liittyvästä. Itku tulee välittömästi jos sitä pitää päiväsaikaan miettiä.

    Tätä lukiessa nousi komea pala kurkkuun ja alkoi ahdistaa ajatuskin siitä, että pitäisi mennä sama mylly uudestaan lävitse. Ei saatana. Olet rohkea. Minä jatkan totuttelua ajatukseen yhden lapsen perheestä.

    Ainut ajatus mikä mulle nousee "ratkaisuna" synnytykseen on joko doulien ja juristien armeija synnärille tai extremeluomusyntymä omassa saunassa. Sauna kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta. Hyvä ettei ole ajankohtaista.

    Onnittelut reippaasta lapsesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Doulaa mäkin olen miettinyt, niitä kun olis seudulla. Mutta onko ne sitten vaan jotain luomuhörhörtyyppejä ja onko sellaisesta mitään hyötyä, jos sama toistuu eli olen jo ennen synnytystä kärsinyt muutaman kuukauden infernaalisista ja loppumattomista kivuista sekä valvonut, valvonut ja valvonut? En tiedä. Voi olla, että erehdyn käymään jossain paikallisessa doulaillassa. Tai sitten vaadin sen suunnitellun sektion (joka siis sekin kuulostaa paremmalta kuin yrittää ensin vuorokausi äheltää ihan turhaan ja sitten vasta joutua leikkauspöydälle).

      Poista
  2. Kerran toinen lapsi mahtuu "vaikka kantapää edellä" (siis mitä??!) tulemaan kun kerran olen jo yhden synnyttänyt (siis sektio), niin olen päättänyt etten enää edes yritä julkituoda omaavani mahdollisestin jonkinlaisen synnytyspelon (olen vain turhasta vinkuva pullamössösukupolven odottaja) tai puhuvani suunnitellusta sektiosta (vain laiskat ja typerät puhuvat sellaisista, eihän sellaisia oikeasti kenellekään tehdä vain halun takia). Neuvola antaa ymmärtää, että lantioni pitäisi kuvauttaa ja alatiesynnytyksen mahdollisuus tutkia kunnolla, mutta poli taas haistattaa pitkää vittua tällaiselle vinkujalle.

    Kunhan pitävät hengissä, enempää muksuja en nimittäin aio tehdä. Aivan sama vaikka repeän perseeseen saakka, synnytän kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tai mahani revitään auki, olen silti melko varma että poistun synnäriltä keskari krampaten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Etkö sä siis saa lähetettä pelkopolille ja/tai synnytystapa-arvioon? Mä luulin, että se synnytystapa-arvio on normi, jos on sektio alla. Myös pelkopolia mulle ehdotettiin suurinpiirtein jo ennen kuin ehdin itse sanoa aiheesta mitään. Eri asia sitten kokonaan onko siitä mitään hyötyä, varsinkin kun sairaala on tällä kertaa eri kuin viimeksi.

      En mäkään enempää tee. Tää on ihan hullun hommaa. Ja pelottaa jo valmiiksi muuten se pelkkä synnärillä oleskelu, jumaliste että se on rasittavaa. Meillä olis vaihtoehtona potilashotellikin - vähän olen alkanut toivoa, että pääsisin sinne eikä tarvis olla jossain levottomassa massahuoneessa seitsemän muun äidin ja lapsen kanssa.

      Poista
  3. Mulla ainakin synnytystapa-arvio tehtiin tuon sektion takia ja sanottiin, että on normi. Kävin myös pelkopolilla pyörähtämässä, vaikkakin ehdin kyllä saada päänsisäiset asiat järjestykseen jo ennen käyntiä.

    Mulle oli ihan selvä, että lähden yrittään synnytystä alateitse. Kamala kokemus eka kerralla kummitteli kyllä mielessä, mutta arvelin sen olevan niin arpapeliä kuitenkin, että samapa tuo on yrittää. Mietin ehkä eniten sitä, etten voisi leikkauksen jälkeen pitää riekkuvaa esikoista sylissä, kun se ei ymmärtäisi olla tarpeeksi varovainen sektiohaavan kanssa. Ja sit se luulis, ettei äiti tykkää siitä enää, kun sylittelee vaan tuota uutta vauvaa... :( Yhtäaikaa toisaalla erittäin samanlaisen ekan synnytyksen kokenut (miten meitä muuten on näin perkeesti? Eiks tämmösten synnytysten pysähtymisten pitänyt olla harvinaisuuksia?) ystäväni polki jalkaa ja sai suunnitellun sektion. Erittäin hyvä hänelle, että sai, sillä hän ei olisi kestänyt, jos uudessakin synnytyksessä olisi tullut komplikaatioita.

    Meidän muksuhan sitten päätti kuitenkin jäädä juntturaan perätilaan ja mulle sovittiin sektio. Pää tuntui hajoavan, kun yhtäkkiä pitikin olla ok uuden sektion kanssa. No, mietin ja vatvoin ja sain ajatukset taas järkkään - ei siinä, lapseni paras ennenkaikkea. Sektioaamuna tultiin sairaalaan ja mut prepattiin leikkaukseen. Viisi minuuttia ennen sektion alkua todettiin, että vauva on kääntynyt omia aikojaan. "Pääset sittenkin synnyttämään alateitse, niinhän sä halusit?" No halusin... Mutta... Itkin sitten ja taas järjestin ajatuksia. Meidän pieni poika syntyy sittenkin alateitse. Paitsi että: "Se käynnistetään heti, sillä poika saattaa muuten pyörähtää taas perätilaan. Ja sitäpaitsi sikiö on vähintään 4,5 kg. Ei 3,5 vaikka edellinen lääkäri niin vannoi. Ja sitä edellinen." Eipä siinä, lähdettiin synnyttään. Esikoista käynnisteltiin 8 vrk ajan ja lopulta kalvot puhki ja oksitosiini tappiin -metodikaan ei auttanut vaan synnytys keskeytyi ja mentiin kiireelliseen sektioon. Tällä kertaa pyrittiin käynnistykseen ballongilla (auts ja ei tod. onnistunut) ja sit kohdunkaulaa pehmittävillä lääkkeillä. Vuorokausi pehmittelyä, jonka jälkeen saatanalliset supistukset, jotka ei tauonneet kunnolla. Kahdessa tunnissa olin auki 6 cm ja melkein pistin turpaan kätilöä, joka ehdotti, että lähtisin suihkuun, kun huusin osastolla tuskasta ja supistukset kesti 10-15 minuuttia kerrallaan. Sit yhtäkkiä mut vietiin saliin paareilla, ennenkun edes näin salissa työskentelevän kätilön, hän huusi käytävään että "otatko heti epiduraalin?". Huusin takaisin että heti! Anestesialääkäri oli paikalla 3 minuutissa ja mä täysin kivuton 10 min sisään. 10 tuntia myöhemmin ilokaasun ja epiduraalipumpun avustamina (mies ja kätilö ihan ok kans) ponnistin teknisenä ensisynnyttäjänä 12 minuutissa 4,5 kiloisen pojan ulos. Paras kokemus ikinä! Lähtisin heti uudestaan!

    Sori maratoonikommentti, pointtina vois olla vaikka, että tilanteet muuttuu, mut sä saat sen vauvan syliis kyllä jotenkin. Sä saat apua ja kaikki menee hyvin, päädyt sit mihin hyvänsä synnytystapaan. Aina voi tulla kaikenlaista mutkaa matkaan, mut harva miettii esim. kauppaan lähtiessään, mikä kaikki voi matkalla mennä pieleen. Mä en ymmärrä miks pitäis miettiä synnytykseen mennessäkään. (Ymmärrän kyllä että yks erittäin perseelleen mennyt kauppareissu voi muuttaa ajattelutapaa...) Tsemiä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle ei kyllä - näin tarkemmin ajateltuna - ole itsestäänselvyys, että lähden yrittämään alakautta. Mulla kun ei ollut pelkästään pysähtynyt synnytys vaan oli myös virhetarjontaa, endometrioosi, repeäminen, verenvuotoa ja sitten se samperin reuna. Reuna, joka oli lääkärin mukaan paksu, kova ja OUTO. Lääkäri näytti nimittäin jo ensimmäisen sisätutkimuksen aikaan pitkää naamaa ja totesi, että sulla on täällä tällainen todella omituisen tuntuinen paksu reuna, joka sitten pysyikin matkassa koko ajan. Eli vaikka olisin avautunutkin, niin se reuna olis saattanut kuitenkin estää alatiehomman. Lääkäri oli tosiaan joka sisätutkimuksella sen näköinen, että vitut tästä mitään tulee ja päivitteli vaan sitä reunaa.

      Ja jotenkin ton ekan kokemuksen perusteella sanoisin, että vaikka en nyt ehkä kuoleman portteja kolkutellutkaan, nin ei kaikki vaan mene aina hyvin. Mä en usko siihen hetkeäkään. Ja jos nyt saisin jotenkin vaikuttaa asiaan, niin koettaisin vetää silleen turvallisimman kautta enkä esim. lähteä kokeilemaan onnea johonkin kiireelliseen sektioon.

      Poista
    2. Tuntuisiko siis siltä, että vaadit sektion? Itseäni stressasi siihen asti, että sai päätöksen tehtyä... Vaikka toisaalta, onhan sulla aikaa vielä pähkäillä ja jutella erinäisten asiantuntijoiden kanssa, jos niillä olis jotain maata mullistavaa mielipidettä.

      Mulle vaan toi toka synnytys oli niin upea ja korjaava kokemus, että soisin sen kaikille. Loppupeleissä tiedostan kyllä silti, että sillä nyt ei kuitenkaan ole yhtään mitään väliä, että minkä reiän kautta ne lapsoset tänne maailmaan pamahtaa. En koe sen suurempia rakkaudentunteita tuota alateitse syntynyttä kohtaan, kuin sektioituakaan ja tuskin niitä syntymätavan pohjalta myöhemmässäkään elämässä pisteytetään :D

      Poista
    3. En mä oikein tiedä vielä miltä tuntuu. Pitää ensin jutella niiden tyyppien kanssa. Mut jos on mitään vaaraa, että sama toistuu, niin... Se korjaava kokemus ois hieno, mutta mä en tiedä uskallanko uskoa siihen.

      Poista