torstai 28. maaliskuuta 2013

Provo

Käytiin sitten kuuntelemassa lässytykset neuvolassa. Tällä kertaa mun oli vaikea pidätellä itseäni ja kertaalleen harkitsin jopa marssimista ulos huoneesta hetkeksi rauhoittumaan. Mä tiedän, että niiden pitää selittää tietyt asiat ja mä tiedän, että ne saattaa jopa tulla uutena tietona joillekin, mutta provosoiduin silti. Mua kohdeltiin mielestäni ihan kuin jotain vajaaälyistä eikä mun suurinpiirtein annettu edes puhua lauseita loppuun vaan jyrättiin vaan sillä neuvolatuuballa.

Kyseessähän oli siis lapsosen 8 kk lääkärineuvola. Lekurina oli tällä kertaa paikkakunnan ilmeisesti ainoa lastenlääkäri, jolla ollaan kerran käyty yksityisellä puolella tarkistamassa, ettei yöheräämisten taustalla ole esimerkiksi korvavaivaa. Terkka oli joku mulle ennestään tuntematon suuruus. Olin kieltämättä jo valmiiksi vähän varpaillani, mutta yleensä olen kyllä laskenut aseeni, jos neuvolakäynti onkin osoittautunut ihan mukavaksi. Eipä osoittautunut tällä kertaa.

Mä olen neuvolassa aina aika lörppö, vaikka tiedän, että siellä voisi himmailla ja lasketella vaikka pieniä valkoisia valheita. Pääsisi helpommalla. Ongelma vaan on, että mä en osaa. Mä kuvittelen aina saavani (vertais)tukea ja sellaista mukavan letkeää sananvaihtoa. Aloitin jutustelun kertomalla meidän syömisistä (= sormiruoka, soseet, puurot...) ja öistä - lisäsinpä öistä vielä, että tiedän, että pitäisi varmasti tehdä yövieroitus, mutta asia on vielä vaiheessa (kuvittelin, että tämä suitsee sitä kiihkeintä "pitäkää unikoulu" -käskytystä). Kerroin, että ollaan edetty toistaiseksi vähän lempeämmällä taktiikalla. No, sittenpä se alkoi. Kaikki suollettiin ulos pää kallellaan, silmät suurina ja hitaasti lässyttäen - aivan kuin lapselle tai jotenkin hitaalle ihmiselle.

"Niin, joka välissä ei kyllä tarvitsisi imettää päivällä. Syötte ensin sen aamupuuron, sitten voit imetellä ja sitten voitte ihan vaikka odotella sinne lounaaseen ennen kuin imetät seuraavan kerran." (Jep, ihan olen joka hetki tunkemassa tissiä lapsen suuhun! Eikä oo ruoka-aikojakaan!)

"Tietääkös se äiti miten lasta pidetään, että saadaan korvat tutkittua?" Otin lapsen syliin sivuttain ja pidin päätä paikallaan korvan yläpuolelta, mutta ei mennyt oikein. Lääkäri nappasi tässä vaiheessa jo suoraa huutoa karjuvan lapsen syliin, asetti sen täysin liikkumattomaan asentoon syliinsä ja kertoi, että tämä on ote ja tästä ei saa lipsua, koska lapselle tulee osoittaa, että se ei saa aina toimia mielensä mukaan. No, sitten katsottiin korvat. Seuraavana oli vuorossa suu. "Osaakos se äiti pitää lasta oikeaoppisesti sylissä, että saadaan katsottua suuhun?" Pidin lasta käsistä ja otsasta kiinni, mutta taas meni vituilleen ja lapsi tempaistiin multa pois. "Tärkeää on, ettei lapsi pääse liikkumaan, niin päästään tutkimaan."

"Nyt kun poika jo liikkuu, on tärkeätä suojata pistorasiat ja muut vaaranpaikat. Suojaatte nyt kotona sitten kaikki ja vahditte poikaa. Muistakaa, että lasta pitää jo alkaa komentaa. Teidän tulee alkaa kasvattaa sitä."

"Muistatte sitten, että syötätte sitä puuroa aamuin illoin."

"Olisi nyt tärkeää saada sitä sosetta menemään enemmän. Tiesittekö, että voitte tehdä soseita myös itse? Kasvikset ja liha kiehautetaan ja sitten ne soseutetaan vaikka sauvasekoittimella. Kun lapsi aukaisee suunsa, suuhun laitetaan lusikalla sosetta. Voitte myös antaa sormiruokaa. Leikkaatte vihanneksista sellaisia helposti pideltäviä paloja." Tässä vaiheessa mulla repes ja menin lekurin luo poika sylissä (sain sen vihdoin puettua - se huusi koko käynnin ajan selkä kaarella ja hysteerisenä, korvien ja suun tutkimisesta asti): "Kuule, juttuhan on nyt niin, että jos lapsi pitää suutaan koko ajan kiinni ja alkaa hyvässä lykyssä huutaa kuin hinaaja ruokapöydässä, niin en minä ala vääntää sen suuta väkisin auki ja tunkea lusikkaa suuhun." "Niin, onhan se tietysti niinkin. Tämä teidän poikanne taitaakin olla vähän vaativampi tapaus." Vittu.

Siinä se on! Paikka, jossa sosetta tulee lappaa avoimeen suuhun.
Hauskaa oli myös, että lääkäri sanoi yövierotuksen syyksi hampaiden huonontumisen. Myöhemmin sitten totesi, että no itse asiassa eihän ne hampaat vielä pilalle mene vaan ongelmaa saattaa ilmetä ehkä sitten kun suussa on hampaita enemmän. Mun ei myöskään annettu kertoa meidän hellävaraisemmista yövieroituskeinoista vaan siitäkin alettiin lässyttää, että pitää antaa miehen nukuttaa ja pitää imettää yöllä istualtaan ("Kuule nyt vaan yöllä sitten otat sen lapsen ja menette johonkin kivaan tuoliin. Imetät sen sitten siinä tuolissa."). No vittu näinhän me tehdään!

Joo. Ei pitäis. Mutta kun.

------------------------------

Lisään nyt vielä tähän samaan saumaan, että olen viime päivinä ollut aika innoissani tästä keväästä. Olen myös aika perhanan ylpeä itsestäni, että olen kestänyt täällä kotona näin pitkään sekoilematta tämän enempää. Itse asiassa kuvittelin raskaana (jostain syystä muistelin tänään kuinka ahdistunut olin raskausaikana kaikesta), että olisin tässä vaiheessa jo kiinni ovenrivassa ja valmiina karkaamaan lopullisesti, mutta hitto, paikka paikoin tämähän on varsin hauskaa. Jannukin on nyt jotenkin niin ihanassa vaiheessa, kun se nauraa hekottaa ihan ihmeellisille asioille ja sen kanssa voi jo höpsötellä ja tehdä kaikenlaista.

Neuvola tuntuu muuten tepsivän joka kerta yöuniin. Viime yönä herättiin kaksi kertaa. KAKSI. (Makasin tietysti pitkät pätkät valveilla ja päässä pyöri katkeamattomana nauhana: "Kohta se herää kuitenkin. Yritä nukahtaa. Kohta se herää.")


-------------------------------

Prkl. Onko tää nyt se kyberhyökkäys? Kaikki jumii. Prkl.

8 kommenttia:

  1. No huh, mikä neuvolakäynti! Koska olen itse aika ummikko, tunnustan että tiettyyn rajaan asti olen ottanut ihan tyytyväisenä vastaan kaiken neuvomisen, mutta ihan tuommoista lässytystä en ole tainnut kohdata. En ainakaan lääkäreiden toimesta. Meidän oma terkka on aika suorasukainen neuvoja, mutta olen aina vähän suodattanut niitä juttuja.
    Ja raskausahdistus. Niin tuttua!
    Keväästä intoilen minäkin. Jee!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tietyn määrän sitä vakituista diipadaapaa mäkin osaan suodattaa, mutta tuo ampui jotenkin ihan täysin yli. Tuli tunne, että oli ihan sama, mitä me vanhempina sanottiin - meitä ei kuunneltu yhtään vaan toisteltiin kaavamaisesti niitä samoja älyttömyyksiä. Meillä on aiemmin ollut lääkärinä sellainen "nuori likka" ja se on minusta aina hoitanut kaiken tosi kivasti.

      Poista
  2. Raskausahdistus tuttua huttua täälläkin! Mä itseasiassa silloin ilmotin jo neuvolassa että jos ei ala synnytyksen jälkeen helpottamaan niin meillä ei imetetä, mä haluan oman olon ja hormonit takaisin jos ei muu auta.

    Ja saisivat kyllä oikeasti panostaa ihan hitosti siihen että vähän koulivat noita lekureita siihen miten potilaita ja ennenkaikkea lasten vanhempia kohdataan. Kaikenmoisiin törmännyt itsekin ja ei voi kyllä välillä muuta kuin huokaista että ei vittu... muutenkin mua ärsyttää ihan sikana noissa neuvolalääkäreissä se että se käynti on niin stanan nopeaa ja iso osa ajasta menee justiinsa pukemisiin ja riisumisiin ja kiinnipitämisiin. Ne varmaan vetää noi samat fraasit tasan kaikille samalla monotonialla, ihan sama mitä itse sinne väliin heittelisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On jotenkin hassua, että riippumatta paikasta monilla on näitä samoja kokemuksia. Käykö ne kaikki jonkun "lässytä näin" -kurssin vai mikä siinä hommassa oikein mättää? Ja muakin riepoo just se, että koko ajan on kauhee kiire, lapsi huutaa kurkku suorana ja sit kun vielä miettii, että no nyt ne tarkkailee koko ajan jotain lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta, niin ylipäänsä siitä tilanteesta saadaan aika kömpelö.

      Poista
  3. No niin, mun asenteesta/kokemuksista/mielipiteestä jne. neuvolaa kohtaan ei liene epäselvyyksiä. Ei voi muuta todeta, kuin alkuun, jotta vittu ja perään, että toi on tosi harmi ja ihan perseestä.

    Jos lähdetään siitä perusasetelmasta, että eihän ne työntekijät useimmiten ole penaalin terävimpiä kyniä - selittää se toki osan. Mutta mä oon jo pitkään ihmetellyt sitä, että onko asiakaskunta niin kujalla kaikesta, että ne voi jatkaa tuota tiedon ulostusta ja onnetonta kommunikointitapaa loputtomiin. Kun nyt mun silmissä useimmiten lähdetään siitä, että asiakas on tyhmä (ja mun tapauksessa, että tehdään sille tyhmälle vielä tyhmempi olo).

    Millainen pitää olla, että saa neuvolasta apua ja tukea? Pitääkö olla vähän hönö vai vaan erinoamisen taitava kohauttamaan olkapäitä ja suodattamaan 90% viestitystä viemäriin?

    Muuta vouhattavaa:
    - Tee lääkäristä muistutus. Meidän nlalääkäri (joka on ehkä ainoa, josta tykkään) tutki 8kk tarkissa lapsen mun sylissä, että sillä kuulemma olisi turvallinen ja hyvä olla. Ei noin voi ensinäkään lasta - saati äitiä (oliko isä matkassa?) kohdella vaikka olisi kuinka erikoistunut ja ties mihin.

    - Teijän syöttis on pähee. Noin komeassa tuolissa onkin hyvä aukoa suuta, kun äiti opettelee miten sosetta laitetaan lusikkaan ja viedään suuhun.

    - Kiva, että sait tollasta imetysohjausta. Se kun kuuluu kansalliseen ohjelmaankin oikein!

    - Oiskin selvinnyt raskausahdistuksella, mutku piti napata se -masennus. Ja sekös vasta ahdistaa edelleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en myöskään ymmärrä ketä tuollainen tasapäistäminen oikein palvelee. Ymmärrän, että välttämättä niillä ei oo resursseja koko päivää kuunnella jonkun yksittäisen äidin turinointia, mutta se menee vähän överiksi, että sivuutetaan lähes täysin ja vedetään vaan se oma opittu hevonkukku riippumatta yhtään kohdeyleisöstä.

      Tää meidän lekurihan sitten oli koko perhepalvelukeskuksen johtaja - että siltä pohjalta. Mä olen vieläkin niin ärsyyntynyt, että oikeesti tekiskin mieli kirjoitella vähän sähköpostia aiheesta. Sitten taas toisaalta en halua leimaantua mielensäpahoittajaksi, mutta hei, jos kukaan ei koskaan anna palautetta, niin eihän tuohon muutosta tule.

      Isä oli kyllä matkassa, mutta isä on vähän ujo ja on sitä paitsi jo melkein alistunut siihen, että isä on aina statisti. Vaikka taas tietysti kerrottiin, kuinka isän läsnäolo on toivottavaa. Isä oli kyllä kanssani käynnistä ihan samaa mieltä ja ihmetteli sitäkin, kuinka ensin höpötetään imetyksen tärkeydestä ja nyt yhtäkkiä imetys onkin paha asia, jota tulee kaikin keinoin hillitä.

      Musta myös se lapsen rempominen äitinsä sylistä meni ihan överiksi. Tilanne tuli jotenkin niin yllätyksenä, että en ehtinyt mukaan - minusta homman olisi voinut hoitaa tyylikkäämminkin ja lasta itseään sen enempää pelottamatta. Sitten vielä kun lapselle juteltiin tähän malliin: "Niin, on kuule ihan sama miten kovaa huudat, minä olen siihen tottunut eikä se minua hetkauta yhtään."

      Ja ahdistuksesta - tiedä vaikka sen olis pystynyt masennukseksikin diagnosoimaan. Kyllähän mäkin yhdessä vaiheessa ramppasin keskustelemassa tuntemuksistani ja mulle tyrkytettiin mm. unilääkkeitä.

      Poista
  4. Aarghh! Savua nousee korvista. Kuvottavaa touhua ja mitä hemmettiä tuo lapsen huudattaminen on.

    Meillä opastettiin se korvienkatsomisasento, ja poika sai olla isänsä sylissä, eikä huutanut. Laita palautetta, kenenkään ei tarvitse kuunnella tuollaista paapomista ja paskanjauhantaa. On taas hellä ja lapsista välittävä lääkäri.

    Kerpeles.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo lapsen tempominen olikin kyllä ihan piste i:n päälle. Ehkä olen herkkis, mutta jotenkin asiatonta. On noihin korviin ennenkin pystytty katsomaan ilman että lekurin tarvitsee sen enempää nöyryyttää.

      Poista