keskiviikko 18. joulukuuta 2013

Se tavallinen

Aamulla on epätoivo ja kiukku, kun yö on mennyt seuraavasti:
  • Klo 22.30 sänkyyn kirjan kanssa.
  • Klo 22.45 kirja pois.
  • Klo 23.30 elukat herättävät > kirjan lukuun.
  • Klo 00.30 kirja pois.
  • Klo 00.45 lapsi herää, siippa rauhoittelemaan (ollaan parina yönä nyt yritetty lopettaa yöimetyksiä). Kun lapsi nukahtaa, siippa palaa sänkyyn ja nukahtaa välittömästi. Itselle taas kirja käteen.
  • Klo 01.15 kirja pois.
  • Klo 01.30 elukka herättää > kirjan lukuun.
  • Klo 02.15 kirja pois.
  • Klo 03.00 toinen elukka herättää > kirjan lukuun.
  • Klo 03.30 kirja pois.
  • Klo 05.30 lapsi herää, tissi suuhun.
  • Klo 06.00-06.10 lapsi nukkuu herätäkseen taas. Selvä, ei nukuta.
Oltiin sovittu, että siippa saa kerrankin nukkua aamulla myöhään, mutta ei se sitten nukkunut, koska joku oli vähän kiukkuinen. Jatkoin unia 07.00-09.45, mutta voin kertoa, että edelleen vähän väsyttäisi. Ai että alkuraskaudessa väsyttää niin, että nukkuu 12 tunnin yöunia? Ei meillä vaan! Aika järkyttävän epätoivoista nukahtaa useita kertoja herätäkseen heti uudelleen. Alkaa olla selvää, että mun unettomuuteni ei todellakaan ole hormonaalista vaan en osaa enää nukahtaa, koska joko pelkään, että joku herättää kuitenkin heti tai sitten joku oikeasti herättää.

Lapsikin oli muuten aamulla nukahtanut istuvilteen isänsä viereen sohvalle. Pakko kai antaa sen nukkua vähän pidemmät päiväunet, koska se on muuten taas kiukkuinen kuin ampiainen. Tuntuu vähän nyt tämä viime aikojen kehitys siltä, että päiväunien nipistys ei ole todellakaan toiminut toivotulla tavalla: se tunti ei ole siirtynyt yöuniin vaan lapsi herää taas entistä aiemmin aamulla ja on sitten ihan rättipoikki väsynyt.


Kävin keikkareissullakin ja olin yötä hotellissa. Siippa ehdotti, että olisin ollut siellä toisenkin yön, niin olisin saanut nukuttua, mutta enhän mä nyt siihen suopunut. Olisi ehkä pitänyt.

10 kommenttia:

  1. Ei voi muuta sanoa, kuin tsemppiä!!

    VastaaPoista
  2. Voi olla nyt juuttaan huono idea mutta saisiko teiltä nuo elukat johonkin hoitoon? Mä oon sillälailla huono lemmiki omistaja itse että olen sitä mieltä että lapset nyt vielä saa just ja just valvottaa mutta eläimet ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei niitä oikein taida saada. Ongelman ydinhän olen minä itse, koska jos olen pois kotoa, elukat eivät riehu yhtään. Ongelma on ollut on/off jo vuosia. Pitempiäkin taukoja on ollut: mm. silloin kun muutin pikkukaupunkiin ja kun lapsi nukkui meidän huoneessa. Homma on nyt räjähtänyt ihan tyystin reisille, kun lapsi muutti omaan huoneeseensa. Ja itsehän mä olen mokannut mm. antamalla noille yöpalaa, jotta ei tarvitsisi muka enää niiden takia valvoa, mutta tietysti se vaan siirtää ja/tai pahentaa ongelmaa.

      Hauskaa tämänhetkisessä tilanteessa on kuitenkin se, että ennen mua valvotti ainoastaan yksi elukka, mutta nyt toinenkin on ihan vast'ikään alkanut riehua. Ja ne ihan tietoisesti _herättävät mut_. Mä en herää eikä mua häiritse joku asennonvaihto sängyssä tai viereen nukkumaan hakeutuminen, mutta nuo mm. hyppivät päällä, kiljuvat, pudottelevat tavaroita jne. Olen yrittänyt tehdä töitä tilanteen parantamiseksi leikittämällä päivisin ym. mutta ei nyt vaan tunnu tepsivän. Epäilen myös, että koska lapsenkin kanssa on ollut levotonta, se on vaan entisestään lietsonut elukoita (toinen niistä ei edelleenkään oikein ymmärrä lapsen itkua vaan alkaa aina kiertää asuntoa hätääntyneenä ym.).

      Poista
  3. Huoh, tiedän todellakin tuon tunteen, kun joku/jokin herättää niin usein, ettei enää edes uskalla tai saa nukahdettua. Olen muutenkin todella herkkäuninen ja lapsen syntymän jälkeen tilanne on vaan vaikeutunut. Itselläni kirjan lukeminen toki vie ajatukset toisaalle, ja siten helpottaa nukahtamista, mutta en vahingossakaan nukahda kirja kädessä. Olenkin jo useita vuosia nukkunut äänikirjoja kuunnellen. Tai siis nukahtanut. Olen asettanut Mp3-soittimen asetukselle, jolla se soittaa yhden pätkän (noin 5min) kerrallaan. Sen jälkeen täytyy itse siirtää eteenpäin, mikäli siis on yhä hereillä. Suosittelen kokeilemaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mullahan on ihan vähän väliä näitä uniongelmia myös lapsen heräilyjen takia. Nyt siihen soppaan on vaan lisätty nuo elukat. Normaalitilanteessahan mä havahtuisin ja nukahtaisin pian uudelleen, mutta nyt jään ihan joka kerta valvomaan. Myös kirja toimii mulla normaalitilanteessa niin, että nukkumaan mennessä saan luettua ehkä häthätää pari sivua kun kirja alkaa jo vaappua käsissä ja nukahdan ihan väkisinkin. Nyt voisin vaan lukea ja lukea.

      Täytyykin pistää tuo äänikirjahommeli korvan taa. Joku rentoutumiskikka on pakko keksiä tai saada muuten tämä kierre pois päältä. Alan olla niin epätoivoinen, että jos en olisi raskaana, hakisin nukahtamislääkkeitä tai vaikka melatoniinia lekurilta, mutta tämä raskaus vähän nyt sekottaa pakkaa.

      Poista
  4. Kuulostaa kyllä todella raskaalta. Mietin että kehtaanko edes ehdottaa mitään, kun arvaan että olette varmasti kokeilleet jo kaikkea ja tällaiset ehdotukset ovat vaan ärsyttäviä ja itsestäänselviä. Mutta, mä ehkä tilanteen normalisoinniksi ottaisin joksikin aikaa korvatulpat kehiin (mies hoitaisi lapsen yölliset huutelut sinä aikana) ja makkarin ovi kissoilta kiinni tai jos raapivat ovea, kissat yöksi kylpyhuoneeseen. Sitten unikoulu ja yösyöttöjen lopettaminen (muistaakseni kyllä joskus juteltiin tästä ja teillä taisi olla niin kokeiltu oli?). Meillähän oli myös kahden tunnin välein riekkumista öisin ekat kahdeksan kuukautta, jonka jälkeen vedin ihan useamman yön valvomalla unikoulun ja lopetin yösyötöt. Yhtään ei saanut antaa periksi, koska jos imetti kerran, meni homma mahdottomaksi ja olisi pitänyt seuraavana yönä imettää kahdesti, sitten kolmesti. On nukkunut nyt pari kuukautta öisin putkeen klo 19-09 ilman herätyksiä. Heräilee kyllä öisin ja jotain kiekuu huoneessaan, mutta kun en ole mennyt sinne, on oppinut nukahtamaan takaisin uneen itsekseen. Tietysti ei ole mikään patentti kaikille lapsille, enkä nyt tiedä mitä kaikkea on jo kokeiltu. Säälittää vaan toi tilanne, kun kuulostaa ihan mahdottoman raskaalta. Toivottavasti pian helpottaa.

    Pauliina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saa toki ehdottaa ja kiitos siitä! :)

      Mä en edes uskalla kokeilla makkarin oven kiinni laittamista, koska se ääni, mikä varsinkin tuosta toisesta lähtee, on ihan mahdoton (olen siis joskus ennen muinoin kokeillut). Sen lisäksi nämä meidän ovet paukkuvat karmia vasten aika iloisesti - täällä ei varmaan sen jälkeen nukkuisi enää kukaan. Samasta syystä en uskalla oikein edes koettaa tuota kylppärijuttua, kun pelkään, että alkaa mökä kuulua paitsi naapuriin niin myös lapselle (kylppäri on meidän ja lapsen huoneen välissä).

      Mehän ollaan yövieroitettu mukula jo ainakin kahdesti. Lähinnä hampaiden tulon takia olen aloittanut uudelleen, tuo kun saattaa valvoa yöllä parikin tuntia hammashommien takia, joskus jopa pariin otteeseen. Mehän aloitettiin nyt yövieroitus ties kuinka monetta kertaa uudelleen, mutta viime yönä se nyt sitten meni jo pipariksi, kun lapsi huusi niin pitkään niin kamalasti, että kuulosti jo siltä, että siltä lähtee seuraavaksi taju. Se oli ihan jotain kamalaa, en ole ikinä kuullut vastaavaa. Että nyt mä sitten vissiin taas imetän öisin.

      Klo 19-09 nukkuminen kuulostaa kyllä...taivaalliselta. Meillähän on nyt taas vaihteeksi koko vuorokauden unimäärä (siis päiväunet mukaan lukien) laskenut johonkin 11 tuntiinkin parhaimmillaan. Pääsääntöisesti tuo tuntuu nukkuvan yöllä klo 21-06 ja päivällä sitten sen pari tuntia. Joskus se saattaa noihin tunteihin vielä valvoskella öisin, mutta kyllä niitäkin öitä joskus sattuu, että nukkuu ilman heräämisiä. Tässä välissä oli jakso, että yöunta riitti jopa siihen klo 09:in asti, mutta eipä vaan enää. Kai se kohta jättää vielä päikkäritkin pois ja lyhentää yöunet kahdeksaan tuntiin...

      Poista
  5. Raskaalta kuulostaa!! Kissoja voi koittaa saada hiljaiseksi suihkauttamalla vettä suihkupullosta, toimi meillä. Aika vähäiseltä tuo lapsen unimäärä tuntuu kun nukkuu vielä noin rikkonaisesti. Oletko ajatellut, että lopettaisit imettämisen kokonaan? Ei tarvitsisi miettiä antaako sitä tissiä vai ei. Nyt kun uusi vauva on tulossa, tarvitset itsekin enemmän unta ja lepoa. Jaksamisia Ja onnea uudesta pikkuisesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)

      Meillä suihkupullo = leikki = jännää tsekkailla, miten ehtii tehdä jäynää ennen kuin suihkahtaa. Ja suihkupullo tarkoittaa aina myös huomiota eli se on näille meidän tapauksille pelkästään positiivinen asia. Mitä enemmän huomiota saa, sitä enemmän voi häiriköidä myös seuraavana yönä.

      Olen mä välillä miettinyt sitä imettämisen lopettamista, mutta kun se tuntuu olevan lapselle niin tärkeää... Ja vähän olin miettinyt, että antaa lapsen päättää, kun se on kypsä lopettamaan. Mutta voihan olla, että päätös lopettamisesta on tehtävä, jos esimerkiksi alan saada ennenaikaisia supistuksia tms. Enkä mä ole oikein varma, haluanko imettää kahta yhtä aikaa. Mä en siis päivällä esimerkiksi rohkaise imetyksiin mitenkään, lapsi itse pyytää päästä rinnalle.

      Poista