maanantai 9. joulukuuta 2013

Klöntti

Kävin ultrauttamassa "klöntin". Aikaa varatessa pyysin myös saada jutella lääkärin kanssa endometrioosista. No, ultran tulokset olivat oikein mainioita, mutta endometrioosijuttelu jäi hyvinkin tyngäksi. Homma eteni jotakuinkin näin:

L(ääkäri) [halaa]: On se vaan ihanaa, että teille on nyt toinen lapsi tulossa! Onneksi olkoon! Olette varmasti jo kovasti joulua valmistelleet ja teillä siellä esikoinenkin odottaa jo joulua innoissaan. Kohta pääsette sitten kertomaan, että hän on saamassa pienen sisaruksen - aivan ihanaa!

T(ylsyys): Kiitos. Mmmmm...joo. Mites se endometrioosi, voiko se jotenkin vaikeuttaa tätä raskautta? Kun mulla oli pahoja kipuja edellisessä raskaudessa, niin mietin, että jos se endometrioosi on siihen vaikuttanut jotenkin.

L: Ei kuule kyllä raskaus vaan helpottaa endometrioosia. Endometrioosi häviää raskauden aikana.

Tässä kohtaa lääkäri selitti kuitenkin, kuinka endo tulee monille yllätyksenä nimenomaan sektion yhteydessä, kun sieltä sitten löytyykin hiutalemaista endometrioosikudosta. Yritin jatkaa aiheesta kyselyä, koska musta on vähän ristiriistaista, että endo katoaa, mutta ei sitten oikeasti katoakaan (?!). (Olin oikein ottanut mukaan mustaa valkoisella, jossa todetaan, että endometrioosikudosta on laajasti joka puolella ja että kudos hankaloittaa sektiohaavan ompelua eikä virtsaputkeakaan meinata saada kohdalleen. Jäi näyttämättä.)

L: Kyllä se endometrioosi vaan helpottuu. Ne on ne sun kivut johtuneet vaan siitä raskaudesta. No niin, nyt voidaankin sitten katsoa millainen pieni siellä kohdussa oikein majaileekaan. Otat housut pois ja käyt tuohon makaamaan.
[Riisun ja asetun makaamaan.]

L: On se vaan niin ihanaa, kun saatte toisen pienen! Nyt onkin jännittävää nähdä kuinka se pikkuinen siellä polskii.

Tässä vaiheessa mä olin jo käydä vähän epätoivoiseksi, sillä olin ennen ultraa onnistunut uskottelemaan itselleni, että kohdussa ei todellakaan voi olla elävää sikiötä. Olin jo sanoa, että et muuten tiedä, onko siellä oikeasti elämää, joten voit vaikka lopettaa sen hehkutuksen ihan just nyt.

L: No niin, täällä hän nyt on! Ihanasti siellä sydänkin lyö, niin on siellä pieni! Onneksi olkoon! Tiedä, vaikka saisitte nyt sen oman prinsessan tällä kertaa!

T: Öööö, kiitos. (Tässä vaiheessa pääsi itku, mutta ihan helpotuksesta, että ruudulla näkyi se mitä pitikin.)

L: Vastaa oikein hyvin viikkoja, kone antaa saman ajan kuin mitä sulla on kuukautistenkin mukaan. Yksi elävä sikiö siellä nyt sitten on. Onnea!

Tässä vaiheessa taas halitaan. Jep, meikäläinen ilman alaosaa edelleen pedillä.
Kun olen tekemässä lähtöä, halitaan. Ja:

L: Ei sitä tosiaan tiedä, vaikka nyt tulisi se pieni prinsessa! Onnea vielä kerran! Onnittelut sinne kotiin puolisolle ja pikkuveljellekin!

Halitaan! Prinsessa tulossa!

Anteeksi. No, pääpointti kuitenkin, että olen helpottunut ja onnellinen. Oli se elossa (vielä)!

Euforisen päivän päätteeksi tosin vetäisin itkut, koska olen saattamassa toista lasta maailmaan, joka vilisee vaan teinien joukkoraiskauksia, vauvoja raiskaavia hirviöitä ja synttäreitä, joille kukaan ei tule. Voi juma.

12 kommenttia:

  1. O_O Herranen aika! Mä, jos joku, olen just tuommoinen hössöttävä hörhö ja niiiiin innoissani ihan random-ihmistenkin vauva-uutisista. Mutta mä en olekaan lääkäri :D Jos tuommonen ois osunut kohdalle, niin olisin varmaan kehottanut jo tsekkaileen lääkkeiden annostuksia... Ei vaikuta kovin ammattimaiselta?

    Mut hei ihanaa että klöntti löytyi! Ja sykytti! Vai että prinsessaklöntti... ^_^ Joko saa taas onnitella? Entäs niitä tarrasukkia ja sydämiä? :D

    Mammafrendit on kivoja just siks, että on sitten ainakin joku yks, joka raahaa omat skidinsä meille synttäreitä juhlimaan - haluaa ne lapset tulla tai ei. Kuten mekin eilen raahasimme koko poppoon ystäväni lapsen juhliin... Mä kans nyyhkin norjalaislasten pettymystä... Julma maailma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä osasin vähän odottaa tuota netistä lukemieni kokemusten perusteella. Ja mun kyyninen arvaukseni on, että (yli)pirteys ja halailu on opeteltua. Antaa sympaattisen kuvan tai jotain.

      Satuin lukemaan illalla iltapäivälehden keskusteluista, että nykyään vaaditaan, että synttärijuhlien tulee olla laadukkaat, vieraittenkin on saatava lahjoja ja sankarin kodin on oltava trendikäs ja ihanasti sisustettu - tai muuten ei tule vieraita. Kuulostaa pelottavalta, mutta jotenkin taidan luulla, että tuossakin lienee valitettavasti vinha perä. Ahdistaa. Mä en ensinnäkään ole mikään leipojamutsi, joka osaa loihtia kakut pinnalla olevista supersankareista ja vähän tuntuis myös, että haluaisin olla tuollaista kehitystä vastaan. Mutta sitten ei varmaan oo lapsella kavereita... Maailma on mätä. Mun lapsuudessa pelättiin, että ei tule kutsua jonkun synttäreille ja synttäreille kutsuminen oli aina jonkunlainen kunnia ja iloinen asia. Toistan: maailma on mätä.

      Poista
  2. Onnea uudesta tulokkaasta! Olipas aika imelä lääkäri, mutta mullekin on sanottu, että endon PITÄISI rauhottua raskaus/imetyshormooneista, eihän sitä kukaan varmaks voi luvata kuitenkaan.. sektiossa multa on sitä poistettu eikä voi kuin odottaa, että uusiiko vai ei..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Jep, mäkin olin kyllä tietoinen siitä, että yleensä endo helpottuu raskauden aikana, mutta oon nyt pari kertaa törmännyt sellaiseenkin tietoon, että se kaikesta huolimatta voi myös vaikeuttaa raskautta. Mulla ei ainakaan kuukautiskivut helpottuneet tippaakaan ekan raskauden jälkeen, melkein päinvastoin. Samanlaista outoa peräsuolikipua ja muutakin oireilua on ollut ihan yhtä lailla.

      Poista
  3. Kiva, että Klöntti voi hyvin! Hieno homma!

    Mua on yksi lääkäri halaillut. Se oli psykiatri. :D Tämä tapaus vaikuttaa varsin eriskummalliselta. Kaipaako tuossa nyt sitten kuinka tekoempaattista suhtautumista. Ei saisi näin toisten laarilla maalailla kauhuja, mutta entä jos siellä ei kukaan polskikaan vaan lilluu. Vääntääkö siinä vaiheessa lääkäri itkut vai mikä on toimintatapa?

    Valkkailin eilen mihin kohteeseen tänä vuonna lahjoitamme joulukorttirahat (laiskan ja tiedostavan valinta :D). Itkin koko päikkäriajan. Kovaa on elo maailmalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No se oli munkin mielestä tosi outoa, että se hihkui ja halaili jo ennen kuin oltiin todennettu, että ruudulla näkyy yksi kappale eläviä sikiöitä. Olin itse melkein itku kurkussa, kun olin varma, että ruudulla näkyy korkeintaan tuulimuna - mua olis kanssa kiinnostanut, mitä olis tapahtunut, jos uutiset olisivatkin olleet huonoja.

      Poista
  4. Meitsi kävi keskussairaalassa kuvaututtamassa Katkaravun. Voi kun ihanaa joo. Sain tekoempaattista ja täysin epätieteellistä paskanjauhamista siitä, kuinka toka raskaus ja synnytys vaan ei yksinkertaisesti voi ikinä tilastollisessa valossa tarkasteltuna (WTF?) olla huonompi/raskaampi/vaikeampi kuin eka. Ja mullakin oli ihan oikeaa kysyttävää erinäisistä asioista, mutta jotenkin huomasin purevani hampaita yhteen ja nyökytteleväni samaa tahtia tekohymyä irvistelevän akan kanssa, joka puhui myös sellaisia sanoja kuin "onnea", "reippaasti polskii" ja "onpa ihanaa".

    Niin v-i-t-u-n ihanaa.

    Onnittelut Klöntistä! Onhan se mahtavaa, dorkista lääkäreistä ja maailman pahuudesta huolimatta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi ne kohtelee kuin jotain idioottia? Mä en tajua. Kai se on oletettava, että ne vakiohokemat sitten auttaa/lohduttaa ihmisiä tai tukkii niiden suut, kun niitä niin paljon käytetään. Olispa kiva tietää lähde tuohon, että toka raskaus on yleensä helpompi.

      Poista
    2. Olettama lähtenee (no tuo nyt ei takuulla ole oikea sana!) siitä, että toisen raskauden kohdalla ne kivut ja se vitutuksen määrä ei tuu enää yllätyksenä? Eli: ei ole yhtä kurjaa, kun tiesi mihin on (ala)päänsä pistänyt ;)

      Poista
  5. Onnea hyvistä ultrakuulumisista! Olin ihan äimänä kun luin noista halailuista. Mä olen saanut korkeintaan kättelyjä, yleensä ei sitäkään.

    - Pauliina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ei muakaan kyllä noin vuolaasti ole ikinä onniteltu...

      Poista
  6. Onnee <3

    Meitä viime raskaudessa hoitanut lääkäri halasi usemman kerran, ja kerran taputteli mua sisäreidelle ultratessa mun maatessa ilman alaosaa hoitopöydällä. Ton taputtelun kohdalla hätkähdin, mutta halailu ei haitannut, kyseessä on ehdottomasti paras ja aidoin lääkäri kenet olen tavannut :) Jos joskus raskaudun vielä niin toivon enemmän kun mitään että hoitosuhde jatkuu. Nykyään törmätään samalla salilla aika ajoin.

    VastaaPoista