keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

Pelko

Ensimmäinen neuvolapsykologikäynti olisi huomenna. Aloin jostain syystä lapsen päikkäriaikaan katsoa netistä paikallisen synnytyssairaalan valmennusvideoita ja primitiivireaktiohan siitä seurasi. Näemmä tilanne pahentuu koko ajan ja nyt olen edennyt vaiheeseen, jossa toivon, että synnytyksen voisi perua kokonaan. Pitäisi kaivaa synnytyspaperit esiin ja valmistautua puhumaan aiheesta, mutta puhumisen ajattelukin lyö päälle huutoitku- ja huohotuskohtauksen eli aivan puhtaan paniikin. Ohjeille avautumisvaiheen rentoutumisesta tekee mieli haistatella, enkä edelleenkään tajua miten jollain voi olla pokkaa tulla selittämään mulle sektiosta "maailman helpoimpana synnytystapana".

Pahinta on, etten edelleenkään tiedä yhtään haluanko edes yrittää alatiesynnytystä vai ruinata suunnitellun sektion. Hauskaa on myös, että kun tarkastelin paremmin äitiyspolilta lähetettyjä kutsuja, niin mulle ei olekaan laitettu kahta pelkopolikäyntiä vaan toinen käynneistä on synnytyksen suunnittelukäynti (eli käsitykseni mukaan ns. synnytystapa-arvio eli ns. haistapaskakäynti). Mä en vaan usko, että pääsen vielä mihinkään tulokseen yhden pelkopolikäynnin perusteella, joten toivoa sopii, että mulle tarvittaessa annetaan sieltä myös lisäsessioita.

Tokihan tämä raskaus on mennyt "vähän siinä sivussa", kun on jatkuvasti niin kiinni tuossa esikoisessa, mutta esikoisen odotukseen verrattuna paineet ovat ehkä jopa suuremmat. Ensimmäisellä kerralla ei oikein tiennyt mitä odottaa ja ajatus jostain vauvasta oli lähinnä pelonsekainen, mutta nyt tällä tokalla kerralla on havaittavissa ihan selkeää vauvakuumetta ja hinkua päästä näkemään minityyppi. Toisaalta kyllä olen jokseenkin kauhuissani nytkin, koska en todellakaan tajua miten voi selvitä taaperosta ja pikkuvauvasta hengissä ja järjissään. Jos mä olen nytkin yhdenkin huonosti nukutun yön jälkeen ihan maani myynyt ja puolihalvaantunut, niin miten helvetissä mä pystyn tekemään mitään, kun vauva valvottaa yöt ja taapero päivät? Jos tästä ei seuraa kuolema, niin ei sitten mistään. Tosin ensin pitäisi selvitä hengissä siitä synnytyksestä.

Helvetin synnytys. 
 
Hieman myös kauhistuttaa koko ajan lähemmäksi hivuttautuva viimeinen kolmannes - ei ole yhtään ikävä niitä kipuja ja unettomia öitä ja lähes täydellistä erakoitumista kotiin. Kivut ovat muuten toistaiseksi pysyneet maltillisina, vaikkakin muutamia huonompia öitä ja päiviäkin on ollut. Toistaiseksi kuitenkin kivut ovat laantuneet lepäämällä, mitä ei taasen ekassa raskaudessa tapahtunut. Toisaalta tämä raskaus ei olekaan vielä edennyt siihen pisteeseen, josta viimeksi lamautuminen alkoi, joten enpä vielä tuulettele.

Olen muuten luopunut verkostoitumisprojektistani. Olen todennut, että riski pettyä pahasti siksi, ettei samanhenkistä seuraa löydykään, on liian suuri. En kestä enää ajatusta itseni hilaamisesta johonkin äitiyhteisöön, jossa mahdollisesti tuntisin itseni outolinnuksi ja täysin porukkaan kuulumattomaksi. Olemme hakeneet esikoiselle ensi syksyksi kerhopaikkaa, mutta koska paikallinen päivähoitotilanne on ilmeisen katastrofaalinen, luulen ettei meille paikkaa heru. Mikäli näin tulee olemaan, koetan luultavasti alkaa käydä jossain avoimessa kerhossa, jotta lapsukainen pääsisi vähän leikkimään muidenkin lasten kanssa. En kuitenkaan hetkeäkään usko, että pääsisin itse nauttimaan minkäänlaisesta aikuisesta seurasta vaan luultavasti mulla tulee olemaan kädet täynnä lasten kanssa.

En edelleenkään istu kovin hyvin tähän kotiäitirooliini vaan tylsistyminen vaivaa aika ajoin (eli päivittäin). Haaveilen joskus, että pääsisin vaikka kirjoittamaan esseen tai suorittamaan jonkun kurssin. Aivot näivettyvät. Voisin lonkalta veikata, että olen viimeksi poistunut kotoa tai tehnyt jotain ei-kodinhoitoon liittyvää ilman siippaa tai/ja lasta noin kuukausi sitten (neuvolakäyntiä ei lasketa). Pinna on jo vähän tiukemmalla. Jospa viikonloppuna pääsisi messuilemaan?

4 kommenttia:

  1. Auts :( Mulle ainakin luvattiin auliisti, että pelkopoliaikoja saa, kunhan vaan soittaa ja kysyy. Mikä on sun suhtautuminen rauhoittaviin? Synnytyspelkoinen ystävä sektioitiin Diapamilla rauhoitettuna ja hän pärjäsi hyvin. Mä taas käytin Diapamia kun piti lentää rv13 ja rv15. Olen siis mielettömän lentopelkoinen. Pamit poisti kokonaan sen polttavan, valkoisen paniikin ja just siitä helpotuksesta kuvittelisin sullekin olevan hyötyä - on synnytystapa sitten mikä hyvänsä... (Eikä sopivan kokoisella kerta-annoksella kuulemma ja näemmä ole vaikutusta lapsen hyvinvointiin)

    Vauvakuume on kuitenkin mun mielestä hurjan positiivinen piirre. Siihen mä itse tartuin pelätessäni, että "sitten kun se on ohi, niin saan nähdä meidän pienen"... Toivottavasti saat apua ja rauhan vauvan odotukseen, jatkuva stressaaminen on vaan niin perseestä.

    Ja jatkamme peukuttamista hyväuniselle vauvalle! Meidän mukulat sai minut aivottomaksi zombieksi noin vuoden ajaksi, nyt alkaa taas näkyä värejä ja muutakin tulevaisuutta kuin nämä neljä seinää. Toisaalta alkaa myös olla aika kirkkaana mielessä, etten käy tätä enää läpi. Kaksi lasta taitaa olla lopulta se hyvä määrä meille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mä rauhoittaviin kielteisesti suhtaudu siinä vaiheessa, jos lyö kunnon paniikin päälle.

      Mä ihan todella toivon, että kakkosesta tulis vähän parempi nukkuja. Mä en tajua mikä hemmetin viiraus se on, mutta joskus mietin jopa vähän haikeana, että harmi kun olen näin vanha eikä kolmatta näin ollen voi ehkä koskaan edes harkita, vaikka tiedän ihan tasan tarkkaan, että mä olen tän ruljanssin jälkeen NIIN valmista kauraa. Omaa elämää mulle välillä, kiitos. Ja sitä unta.

      Poista
  2. "Maailman helpoimmassa synnytystavassa" ja sitä seuranneessa -ajatustenvaihdossa- edelleen kiteytyy mielikuvani hoitohenkilökunnasta kokonaisuutena ja kaikenkaikkiaan. Saahan sitä bussikuskeja, opettajia, poliitikkoja ja maahanmuuttajiakin niputtaa.

    Olen myös luopunut verkostoitumistesta, osin luonnollisista syistä, osin ihan siksi että en jaksa - olen kai liian vaikea ja vaativa. Ja vaikuttaahan se toki, että aina liippaa liian läheltä duunijuttuja kaikki. Möllötän siis yksin hiekkiksellä, syksystähän siinä ei ilmeisesti enää nöpötellä tarvitse - ehkä ikinä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin muuten kiteytyy. Valitettavasti.

      Vaikea ja vaativa täällä myös. Olen itse asiassa puoliksi tarkoituksella jäänyt viime aikoina tuohon meidän oman talon hiekkikselle, ettei vahingossakaan tarvitse seurustella yleisessä leikkipuistossa. Ei vaan tällä hetkellä oikein pysty.

      Poista