perjantai 28. maaliskuuta 2014

Vihainen akka

Kävin keskiviikkona neuvolassa. Tärkein anti oli ehkä pelkopolilähete, ja ihme kyllä jo tänään sain postitse kutsut kahteen sessioon. Vähän olen huolissani, että keskustelutuokiot ovat vasta kesällä, mutta eilen varmistui kaksi aikaa neuvolapsykologille tässä keväämmällä. Itkettää jo nyt. Kaikki sessiot tulevat tarpeeseen, mutta olen samalla myös huolissani, että vastassani on joku alentuvasti suhtautuva ja lässyttävä hoitohenkilökunnan edustaja. On meinaan tullut törmättyä. Mutta eivät kai ne pelkopotilaalle sellaista ihmistä laita vastaan, eiväthän?

Olen jostain syystä nykyään hyvin, hyvin vihainen. Vihaisena ei välttämättä ole kivaa. Syytän tilasta osin hormoneja, osin elämän monotonisuutta, osin tietynlaista yksinäisyyttä ja osin myös lähestyvää synnytystä ja uutta elämänvaihetta. Kuvittelen, etten olisi näin vihainen, jos saisin välillä olla muutakin kuin äiti, mutta hei, nyt eletään koti- ja pikkulapsivaihetta vielä jonkun aikaa!

Vihaisuus kuitenkin alkaa vituttaa itseäkin vähintään siinä vaiheessa, kun harva se päivä saa kiehua ihmisten typeryyttä ja päivä on väistämättä pilalla. Vituttaa, kun joskus herää aamuyöstä silkkaan vihaan. Ei auta, vaikka kuinka ajattelisi sateenkaaria ja yksisarvisia tai yrittäisi lukea hömppää, kun vihaiset ajatukset vaan vyöryvät päälle. Anoppi käväisi tosiaan kylässä ja niinpä tuli valvottua lähes koko edeltävä yö peläten anoppipäivää. Heräsin aamuyöstä kevyeen toiveeseen, että osaisin pitää ilmeeni ja kielenkantani kurissa seuraavana päivänä, mutta ajatukset karkasivat tyystin ja lopulta mietin aivot sauhuten ja verenpainelukemat tapissa kaikkia anopin tekemiä ja sanomia outouksia. Päivä meni lopulta ihan hyvin ja pokkakin piti (vaikka ns. tilanteitakin oli).

Olen kuitenkin kaiken aikaa melko kärkäs ja saan jatkuvasti pidätellä itseäni, etten polta päreitäni tyystin. Suurin viha kohdistuu tällä hetkellä ehdottomasti siihen, jos joku erehtyy kohtelemaan alentuvasti tai vähättelevästi tai pitämään typeränä - eikä pelkästään minua vaan myös muita fiksuina ja hyvinä pitämiäni ihmisiä (enkä nyt tarkoita rinnastaa, että olen itse fiksu ja hyvä, mutta en saa muotoiltua toisinkaan). Olen aina ollut jonkinmoinen oikeudenmukaisuuspoliisi, mutta nyt sekin piirre tuntuu korostuvan entisestään. Osa vihasta kohdistuu selkeästi kaikenlaisiin äitiysaiheisiin, mutta toki vedän kierroksia myös muista aiheista eli tässä vaahtoamani kohdat ovat vain jäävuoren huippu. Vihaan!

Olen vihainen mm. siitä, että kuvittelin saavani jotain irti netin äitiryhmistä. On käynyt hyvin selväksi, että on vain yksi tapa odottaa ja jos siihen ei mukaudu tai uskaltaa edes kysyä jonkun asian tarkoitusta, saa päällensä raivoisan korppikotkalauman, joka ilmoittaa että täältä voi muuten lähteäkin, jos ei touhu miellytä. Homma selvä. On ihan ok yhtenä laumana huudella kuinka on järkyttävää, kuinka jotkut hommaavat lapsensa niin vanhoina, mutta ei ole ok kyseenalaistaa miten toisten vauvojen painokäyrät liittyvät siihen minkä kokoisia vaatteita jonkun pitää omaan vauvanvaatelipastoonsa pestä ja silittää. On ihan ok mennä yhtenäisenä laumana traumaattisen ja vaikean synnytyksen kokeneen ja pelkopolille menevän äidin ketjuun huutelemaan, kuinka pelottaa ettei oma kolmas lapsi synnykään luomuna ja kolmessa tunnissa niin kuin aiemmat (huom. kyseinen ketju ei ollut minun aloittamani) tai vaikka kertoa paukauttaa samassa yhteydessä kuinka ei voisi ikinä ottaa jotain niin perseestä olevaa asiaa kuin epiduraali. No kivat sitten sulle hei - olisko ihmiset tilannetaju mitään? Tai toisen ihmisen kunnioitus?

Pistää myös vihaksi, että yritän miten viattomasti tahansa kirjoittaa jostain odotus- tai lapsiaiheesta facebookissa, niin aina on tuloksena sota. Aina siellä on joku kertomassa, että sun kokemuksesi on muuten perseestä, sä et ole mitään ja mä tiedän tän homman paremmin. Vähän tietysti kärjistän, mutta tämä näin tiivistyksenä. Voi tietysti olla kyse kommunikaatioeroistakin ja siitä, miten ihmiset kuvittelevat auttavansa, mutta mua ei auta, jos joku molopää tulee kirjoittamaan pelkopoliajasta iloitessani (*, että hänelläpä oli muuten 100 kertaa pahemmat paikat eikä hän ole pelännyt eikä ajatellut itseään vaan aina ajatellut pelkästään vauvaansa ja sen terveyttä. Noin, siinäpä sitten mitätöit kerrasta minun kokemukseni, minun kipuni, minun pelkoni ja minun äitiyteni kyseenalaistaen myös kykyni rakastaa lastani - tattista vaan. On niin ihanaa, kun äidit tukevat toisiaan. Kerroinko jo, että vihaksi pistää?

Äitiys ei yhdistä - äitiys erottaa. Pitäisi tietysti itse oppia erottamaan, että ei se tietty ryhmä tai pari huutelijaa vielä tee kaikkia muita äitejä ja että aina ei tarvitsisi lähteä tuulimyllyjä vastaan, mutta kun nyt vaan pistää vihaksi. Ja kun  näitä lapsen paras - /paras äiti -kortteilijoita on myös ihan perhepiirissä, niin ottaahan se nyt aivoon. Mikä perkele se on, että näissä äiti- ja vanhempihommissa on niin helppoa lähteä sen toisen mitätöimisen tielle? Mikä siinä on, että se toinen on niin paha uhka, että se pitää jotenkin saada demilitarisoitua?

Ja niin, kuten sanottua, pistää vihaksi että tällaisista asioista pitää edes vihastua. Voi kun voisi vaan antaa olla, niinhän henkisesti vahvat kai tekevät. Eivät ne typerykset useimmiten edes tajua olevansa typeryksiä. Oppisikohan tätä vihaansa vähän käsittelemään, kun käy märisemässä traumojaan ja pelkojaan?




*) Täsmennän vielä, että mä en hae mitään Suurimman Kärsijän kruunua. Ei, mä haen ehkä vertaistukea ja ehkä haluan vaan kertoa asioista rehellisesti - tämmöiset asiat kun nyt vaan sattuvat olemaan mun elämässäni pinnalla. Mä en kaipaa sääliä enkä vuolaita kauhisteluja tai mitään mässäilyjä. Ja kun ne vitun pelkopoliajat olivat mulle periaatteessa iloinen asia!

8 kommenttia:

  1. Jatkuvasti vihaisena olo on perseestä. Mulla alko se kun ootin kuopusta ja se jatkuu ja jatkuu vaan. Hormonien piikkiin koitin odotus aikana sen laittaa, mutta kun se jatkuu yhä! Ja kuopus on jo 10kk. Ja mie olen yhä vihainen ja koen asiakseni puuttua joka ainoaan epäoikeudenmukaisuuteen ja epäkohtaan maailmassa. Kuluttavaa! Loppuukohan se sitten kun lopetan imetyksen. Vai jatkuuko tää hamaan kuolemaam asti...

    Tsemppiä! En osaa sanoa mitään nasevaa, lohduttavaa tms tuohon sun pelko-hommaan. Mutta sen sanon että äitiys-ryhmät on perseestä. Oikeasti...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua, toivottavasti tää ei jää päälle. :) Mä kun olen ajatellut, että tämä johtuu osittain siitä, että on liikaa aikaa ajatella ja silloin tulee ärtyiltyä sellaisistakin asioista, jotka normaalisti sivuuttaisi olankohautuksella ja toteaisi taistelun turhaksi.

      Tsempit sinnekin, toivotaan, että tää tästä joskus laantuu edes vähän. ;)

      Poista
  2. Ihan parasta, että sait pelkopoliajat! Mulla oli mahtava hoitaja siellä, otti kaiken vastaan, kyseli ja pohti, ymmärsi ja auttoi päätöksenteossa (vaikka olinkin siis jo periaatteessa päätökseni tehnyt polille mennessä). Kaverilla taas täsmälleen samalla osastolla joku täysm*lkku, joka lähinnä suhtautui tyyliin "siinä ei ole mitään pelkäämästä, lopeta märinä". Kamala ihminen, jälkikäteen kyllä nyppi, etten itse tehnyt edes jotain kantelua tästä tyypistä - kaverilla ei riittänyt voimat, koska pelkäsi niin täysillä. Me molemmat saatiin lopulta just ne synnytykset mitä haluttiin ja mitkä oli meille parhaat, joten loppu hyvin kuitenkin...

    Mulla on kans toi, etten osaa olla hiljaa kun tyhjäpäät räyhää... (Olenko siis itse tyhjäpää?! :D) Jotenkin mä aina ajattelen, että ehkä MÄ saan vihdoin sen lampun syttymään tuonkin mäntin pään päällä ja se TAJUAA olla joskus hiljaa ja ehkä myös edes teeskennellä empaattisuutta. Kerran oon onnistunut. Aika monesti not so much.

    Toivottavasti kaikki menee polilla ja psykologilla kaikinpuolin hyvin ja saat normaaleja ammatti-ihmisiä tueksesi, etkä vaan sitä lässynläätä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuota mä just pelkään, että mulla on vastassa pelkopolilla joku väheksyvä tai ylimielinen tyyppi. Ei auta kuin toivoa! Onneksi sulle sattui hyvä tyyppi, se on varmasti auttanut paljon. Mä kun en edes vielä tiedä mitä mä haluan, joten kyllä sitä toivois, että olis ammattilainen vastassa.

      Mä en kanssa ymmärrä miksei voi vaan antaa olla. Toteais vaan, että jaa, tuo ei nyt oikein hiffaa jutun pointtia ja olis vaan, että no eipä siinä. Jotenkin mä en kestä yhtään, että tietyt tyypit eivät ollenkaan ajattele sanojensa vaikutuksia ja sitä, että kaikilla ne asiat eivät ehkä mene samalla tavalla kuin itsellä. Ja kaikkein eniten heittää yli hilseen tahallinen loukkaaminen ja päteminen, varsinkin jos on kyse itselle aroista aiheista.

      Poista
  3. Mistähän mä sen luinkaan, että naisesta lähtee äitiyden myötä huumorintaju! ;-)

    Ei, mä en tullut tänne kettuilemaan. Mä en myöskään ymmärrä sitä, miksi äidit ei osaa iloita toisten äitien puolesta vaan kaikki pitää jollakin keinoin mitätöidä. Olen ajatellut, että jos sitä omaa lasta ei hyväksy kaikkine kehitysvaiheineen (eli oppii jotain taitoja hitaammin kuin keskiverto tai ei olekaan mikään superneropatti), niin kyllä tulee myöhemmin ihan hirveitä ongelmia. Kyllä se lapsi myöhemmin oppii tajuamaan, jos äiti tai isä odottaa hänestä jotain, mitä hän ei kerta kaikkiaan ole tai edes voi olla..

    Meni ehkä vähän asian vierestä. Olen iloinen sun kanssa siitä, että olet hakenut apua ja siitä, että näyttää siltä, että myös olet apua saamassa. Ota tarjottu apu vastaan vähät välittämättä muiden mielipiteistä. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kauheen kiva, jos huumorintaju menee - se on meinaan ollut aika pätevä selviytymiskeino aiemmin. :)

      Mulla meni ehkä vähän tuo keskimmäinen kappale yli ymmärryksen, mutta jotain saatoin ehkä tavoittaakin. ;) Kiitos tsempeistä!

      Poista
  4. Mä oon jo vuosia sitten todennu, et mun on ihan oman mielenterveyteni takia pysyttävä pois _kaikilta_ keskustelufoorumeilta. Oli kyseessä sit koirat, kirjat, äitiys, vauvat tms. mä en vaan kuulu joukkoon. Verenpaine nousee tappiin siitä typeryyden, törkeyden, suoranaisen ilkeyden määrästä.

    Mä muuten muistan olleeni molemmissa raskauksissa tosi vihanen sen muka hehkuvan keskiraskauden. Eka kolmannes meni raatona sohvalla maatessa, sit ku väsymys/pahoinvointi helpotti alko vitutus, ihan armoton vitutus ja toisinaan suoranainen viha vähän kaikkea ja kaikkia kohtaan. Vikan kolmanneksen olin ekaa odottaessa fyysisesti aika rikki, ei jaksanu olla eded vihanen ja tokan kohdalla en päässy kovin pitkälle...

    Ja tää äitien keskinäinen vertailu, vittu joo. Mikä siinä empatiassa on niin saatanan vaikeeta?! Onko sitä omaa marttyyrin kruunua pakko päästä kiillottamaan joka välissä? Aargh, mua vituttaa sun puolestas.

    Hieno homma, että sait ne ajat ja toivottavasti on asiallinen hoitaja vastassa.

    Saisit luvan raahata jälkikasvun ja vaiks siipankin tänne joku päivä, vaikka viikonloppuna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, nyt on mullakin keskusteluforumit nollilla eli en lueskele just mitään. Yhtä vanhaa vakkaria kävin yhtenä päivänä vilkuilemassa ja totesin, että samat tyypit ja samat tappelut. Ei ainakaan vielä ole mitään hinkua takaisin. Lisäksi oppinut tajuamaan, että kun sitä vapaata ei liiemmälti ole, niin sitä ei edes tee mieli käyttää johonkin typerään forumijankkaukseen.

      Musta tuntuu, että mulla on raskauden kaari aika samanlainen kuin sullakin. Hermot on tosin alkaneet vähän paukkua ihan vaan sen takia, ettei aina fyysisesti jaksaisi, mutta se onkin vähän eri juttu kuin vihaisuus.

      Katotaan järjestyiskö visiitti jossain vaiheessa. Nyt meillä on viikonloppu vapaa siipan kanssa, lapsi viedään mummilaan, mutta pakko yrittää siivota ja järjestellä kun vielä pystyy. Kohta voi olla ettei taas fyysisesti kykene yhtään mihinkään.

      Poista