maanantai 18. marraskuuta 2013

Kotivuosien hyödyt

Eräässä akkainlehdessä oli aika vast'ikään juttua siitä kummat ovat parempia työntekijöitä, äidit vai lapsettomat. Jotenkin tarkoitushakuista vastakkainasettelua, mutta mä olen monesti miettinyt sitä iänikuista hokemaa, että äidit on parempia töissä, koska he ovat oppineet priorisoimaan ja organisoimaan. Ainakin yhden presidenttiehdokkaan olen kuullut hehkuttavan kuinka hänestä tulisi mahtava presidentti senkin takia, mitä äitiys on hänelle opettanut. Saatan olla provosoiva, mutta tuo kuulostaa minusta edelleen ihan järkyttävältä tuubalta. Että kun on vaihtanut paskavaippaa yhdelle ja lässyttänyt taaperokieltä toiselle, niin sitä on yhtäkkiä valmis presidentti?

Tai siis, jotenkinhan tämä "äitiyslusmuilu" pitää kääntää aikanaan positiiviseksi asiaksi, vaikka näinä vuosina tulee taatusti unohtamaan paljon ja jäämään jopa kelkasta. Oikeasti. Aikuisten oikeasti. Mutta en mä silti tiedä vieläkään, miten musta on muka tullut jotenkin parempi organisoija äitiyden myötä. Toki sitä pystyy (jos pystyy!) tekemään montaa asiaa yhtä aikaa, on oppinut kikkailemaan ja huijaamaan, mutta en mä kyllä voi sanoa oppineeni juuri mitään, mistä olisi aikanaan hyötyä työelämässä. Kyllä mä olen ihan ennen mitään mystistä äitiyttäkin tajunnut, että jos on kahvila-ravintolassa töissä, jonoja on joka luukulta ja paikka pullistelee ihmisiä, niin silloin ei maleksita takahuoneeseen kiillottamaan viinilaseja vaan silloin painutaan palvelemaan ihmisiä ja tyhjentämään pöytiä vähän hemmetin rivakasti (esimerkki elävästä elämästä). Jos ollaan vasta-alkaneessa työsuhteessa, niin silloin tullaan ajoissa töihin ja palavereihin ja kirjoitetaan muistiinpanoja ja opitaan eikä vedota siihen, että ollaan just valmistuttu opinnoista, että kukaan ei ole kertonut aiheesta x (vaikka aihe x on opetettu kädestä pitäen kolme kertaa) ja aamuheräämiset on niin kovin vaikeita (esimerkki elävästä elämästä). Ei siihen mitään äitiyttä tarvita.

Mä olen edelleen vähän paska hyödyntämään omaa aikaa. Mietin aina kuumeisesti, että nyt pitää tehdä jotain tosi rentouttavaa ja olla vaan ja sitten päädyn tärisemään sohvalla, kirjoittamaan jotain käsittämätöntä huttua ja tuijottamaan eläinsairaalaohjelman samaa jaksoa kolmatta kertaa. En vieläkään ole oppinut laatimaan ruokalistoja koko viikolle, hyvä kun selviän yhden päivän ruokailuista. Että ihan yhtä paska mä olen näiden kotihommien organisoinnissa kuin aina ennenkin eikä se minusta kerro kuitenkaan mitään siitä, miten toimisin työelämässä.

Mutta ehkä tää on nyt sitten jotain, jonka mä hiffaan vasta myöhemmin? Ehkä vuoden kuluttua valaistun ja muutun joka alan asiantuntijaksi ja osaan äitiyden ansiosta korjata autoja, käynnistää hiukkaskiihdyttimen ja kirjoittaa runoja, kaikkia yhtä aikaa?


6 kommenttia:

  1. Nojoo, en kyllä tiedä onko tässä kotihommassa tullut opittua yhtään mitään mitä en olisi jo aikaisemmin keksinyt. Mä oon aina ollut aika hyvä organisoimaan juttuja ja kunhan pää pelittää noin suunnilleen eikä iske en-pysty-liikuttamaan-edes-kättäni -vaihteelle niin olen hyvinkin tehokas leipomisineen ja tarkasti jaksotettuine ruokailuineen. Mutta oon aina ollut, myös ennen lasta.

    Oman ajan hyödyntäminen oli kauheaa, kunnes keksin hätäpäissäni alkaa jumpata. Nyt ehtii kahden tunnin päikkäreillä kiskoa itselle kauheen hien ja vääntää jotain ruokaa tulille. Eli opin vissiin kotiäitinä tykkäämään kunnon jalakarääkistä. Kiva. Voisi olla paskemminkin.

    Työelämä on täynnä urpoja ja paskapäitä, on niillä sitten lapsia tai ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin voisin olla ihan tehokas tässä kotihommassa, jos vaan viitsisin. Musta noi ruoanlaittohommat ja muut on vaan niin järkyttävän tylsiä (nekin!), että mieluusti skippaisin, jos ei olis ihan pakko.

      Jumppaaminen voiskin olla hyvä juttu, siinä vaan tarvittais sitä selkärankaa, jota multa ei tunnu löytyvän kotona. Jos pitäis mennä muualle suorittamaan, niin ei kehtais olla suorittamattakaan; kotona on niin helppo vaan skipata ja hakea sen sijaan pakkasesta jäätelöpaketti. Ameebaäiti kuittaa.

      Poista
  2. Mulle tää kahden lapsen äitiys on opettanut multitaskausta ja priorisointia. Mm. miten valmistan nakkikeittoa koko perheelle kiljuvaa koliikkivauvaa rauhoitellen ja sit imetän sitä vauvaa (eli yritän imettää tuskan hiki otsalla) samalla kun syötän jo jäähtynyttä nakkikeittoa taaperolle vasemmalla kädellä. Ja mitä otan kiinni ekaks, kun vauva kaatuu kohti pöydänkulmaa, tv:n keikahtaessa lattialle ja taaperon hypätessä sohvan selkänojalta.

    Se, miten tää kaikki korreloi työelämässä, on vielä hämärän peitossa. Jos joku pitää syöttää? Tai ehkä työkaveri on aivan sai-raan tapaturma-altis?

    Lasketaan se sitten hyödyksi tai ei, niin olen kuitenkin nähnyt kahden lapsen ensiaskeleet ja ollut sylinä kun maailma kolhii. Ja olkoot vaikka kuinka imelää, niin en mä tätä aikaa vaihtaisi yhteenkään työpaikkaan tai uraputkeen. Kuinka hienoon tahansa.

    (Disclaimerinä se, että en ole uraihminen, en. Ymmärrän kyllä, että jotkut on ja hyvä heille - mä nautin mammailusta täysillä, vaikka vihaankin sitä :D)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyllä mäkin luulen, että jonkunlaista entistä tehokkaampaa multitaskausta on opittava toisen tullessa, mutta se on sitten taas eri asia, miten sellaisesta multitaskauksesta on hyötyä työelämässä. Ja toki on "ne imelät jutut", jotka tää homma antaa, mutta jos siis miettii ihan kylmänviileesti vaan cv:tä, niin en mä ihan heti keksi, miten musta tulis tän myötä myös parempi työntekijä. Ehkä musta tulee innokkaampi, mutta kyllä mä luulen, että se innokkuuskin on etupäässä riippuvainen siitä kuinka mielekästä se työ on.

      Vaikka mä aina höpötän näistä töistä, niin en siltikään koe itseäni uraihmiseksi. Uraihminen on sellainen, joka hakee jatkuvasti tilaisuuksia edetä ja joka jaksaa kenties opiskella lisää - mä sen sijaan haluaisin lähinnä vaan edes semimielenkiintoisen työn ja työyhteisön, sellaisen jossa edes vähän pääsee toteuttamaan itseään ja vaivaamaan päätään. Ei mua kiinnosta mitkään päällikön pestit tai lukuisat lisätutkinnot.

      Jotenkin mä näen ehkä tän äitiyden vaan yhtenä roolina ja jos se rooli on ainoa mitä on & siihen rooliin kuuluu, että on täysin erillään muusta maailmasta ja muista ihmisistä eikä päätäänkään pääse juuri rasittamaan, niin se mua jotenkin syö.

      Poista
  3. Kas noin. Koska kotiäitien elämä ei ole riittävän haastavaa, otin ja haastoin taas kerran teikäläisen. Ollos hyvä. Laarista löytyy. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, just huomasin, kiitos vaan. :) Ja annoin jo lapsen nukkua liian pitkään, joten palaan asiaan tuonnempana. Jos pystyn tältä pirkuleen väsymykseltäni.

      Poista