perjantai 27. kesäkuuta 2014

Sovinto

En olisi uskonut pääseväni tällaiseen tilaan. Synnytys toki jännittää, mutta olen tehnyt jonkunlaisen sovinnon edellisen synnytyksen kanssa. Olen jutellut siitä nyt lisää doulienkin kanssa ja saanut niin paljon selventävää tietoa, ettei päällimmäinen ajatus ole enää epäonnistuminen. En olisi uskonut, miten parantavaa on ollut, kun ihmiset ovat sanoneet mulle ääneen, että mun pelkoni on täysin ymmärrettävää ja että edellisessä synnytyksessä on oikeasti ollut vaaratilanne. Mä en ole ollut ylihysteerinen hullu, jolla on tarvetta repostella kokemallaan tai joka pelkää turhaan. Jotenkin se mun pelon tunnustaminen on ollut askel siihen suuntaan, että mä en pelkää enää niin paljon. On tehnyt niin hyvää, kun mua ei ole jyrätty eikä mun suuhun ole asetettu sanoja ennen kuin edes ehdin kertoa koko tarinaani. En olisi uskonut, että puhuminen auttaa näin paljon.

Melko paljon puhumista tässä on kieltämättä tarvittukin. :) Lohduttavimpia ajatuksia on ollut, että olen itse asiassa lähestulkoon jo synnyttänyt alateitse ja esikoinen on todennäköisesti saanut lähes kaikki alatiesynnytyksen edut aikanaan. Myös mun kroppani onkin itse asiassa toiminut ihan odotetulla tavalla enkä mä kuulemma ole edes saanut koko puudutearsenaalia niin kuin aiemmin kuvittelin. Olen aina pitänyt itseäni ihan hyvänä kivunsietäjänä, mutta tuo synnytys jotenkin romutti tämän käsityksen ja olen pitänyt itseäni huonompana myös sen takia (vaikka eihän se kivunsietokaan mikään kilpailu ole eikä matala kivunsietokynnys ole mikään "vika"!) - nyt mulle onkin kerrottu, että olen sietänyt kokemaani kipua ihmeen hyvin. Ja vaikka voisi kuvitella, että olisin jotenkin järkyttynyt siitä, että joku toteaa mun olleen oikeasti vaarassa sektion jälkimainingeissa, niin tuo toteamus on helpottanut mua suuresti - mä en ole kuvitellut sitä kaikkea. Ja tässä valossa mua sylettää, että jotkut ihmiset ovat kertoneet mulle mitään leikkauskertomuksia ja muita näkemättä, että mun pelkoni on turhaa ja että "sektio on maailman helpoin tapa synnyttää". 

Mulle on nyt varmistunut doula ja varadoula. Olen aivan haltioissani saamastani lisätuesta. Olen myös jo nyt saanut todella paljon informaatiota täkäläisen sairaalan käytännöistä - ilman doulaa en olisi ikinä tullut edes ajatelleeksi kaikkia asioita. Nyt voin oikeasti pohtia mitä synnytykseltä haluan ja voin olla varmempi, että pysyn tässä synnytyksessä paremmin kartalla kaikesta. En mä esimerkiksi viimeksi ole tajunnut, että mun on todennäköisesti haluttu yrittävän alatiesynnytystä, vaikka virhetarjonta onkin ollut tiedossa - kuulemma tosi monet merkit edellisessä synnytyksessä ovat viitanneet avosuutarjontaan. On myös pieni epäilys, että mulla on sen verran tiukat lantion/kohdun ligamentit, että ne vaikeuttavat vauvan kääntymistä kohdussa - näin ollen mä koetan treenata joka päivä, että saan nuo kireät ligamentit löystymään. Myös tuolta persuuspuolelta löytynee ylikireitä lihaksia, joita olis tarkoitus saada höllennettyä.

Sain vaihdettua neuvolan terveydenhoitajaa. Osastonhoitaja hoiti asian todella asiallisesti ja koin, että mua kunnioitettiin ja kuultiin. Sain antaa palautetta ja se otettiin tosi hyvin vastaan. Saan kuulemma vast'edeskin olla yhteyksissä, jos haluan antaa palautetta. Kuriositeettina kerrottakoon, että kun uusi terveydenhoitaja soitti mulle, mun tiedoissa olivat edelleen raskausviikot aivan päin persettä. Miten se on mahdollista, kun ne viikot kai tulevat osin automaattisesti koneelta, en tajua. Toivottavasti ne tiedot on nyt vihdoin saatu oikein. Olen edelleen jokseenkin typertynyt, ettei edellinen sekopääterkkari ollut vaivautunut edes lukemaan mun pelkopolipapereitani, ne kun normaaliin tapaan oli lähetetty myös neuvolaan. Ja se diapamin tyrkytys - ei ehkä ihan asianmukaista.

4 kommenttia:

  1. Jee! Taputtelin täällä mielessäni. Hienoa että asiat selkiytyy.

    VastaaPoista
  2. JEEEEEEE! Ihanaa! Ihan varmasti kukaan ei sinne synnytykseen mene ilosta hyppien ja kärrynpyöriä tehden kun se on niin kivaa eikä pelota yhtään, sä oot mun mielestä kyllä hyvin lähellä normia sen suhteen. Se on jo aika paljon kun on pelännyt niin, että taju meinaa mennä.

    Mulle kans tuli yllätyksenä osan hoitohenkilökunnan hyvin positiivinen ote mun ekaan "epäonnistuneeseen" synnytykseen, silloin toista maailmaan pakertaessa. Vasta silloin mm. todettiin just tuo, että en mä nyt ihan samoilla viivoilla ole ensisynnyttäjien kanssa, kun viimeksikin jonkin verran avauduin. Helpotti henkisesti tosi paljon kuulla, että pitkälle mentiin silloinkin ihan hyvin ja että kyllä kroppa nyt tietää mitä tekee, kun viimeksi ei. Ja ihan varmasti rentoutuneempi asenne ja tieto saatavilla olevista puudutteista auttaa myös synnytystä etenemään - tiedän ihan varmaksi sen, että jännittämällä ja haraamalla vastaan saa vähintään viivytettyä syntymää, vaikka toivoisi toki toisin.

    Tosi mukava kuulla, että olet henkisesti "in a better place" :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, ilmeisesti mieli todellakin on niin vahva, että synnytys esim. tosi monesti hidastuu sairaalaan mentäessä ja muissakin vaiheissa, jos tulee joitain pelkoja/epävarmuuksia/jännitystä. Mä olen nyt asiaan tutustuttuani vähän alkanut ymmärtää, miksi joku haluaa synnyttää kotona.

      Mun tapauksessa nyt tosin kävi ilmi, että ihan pelkästään jännitys tai kireät ligamentit eivät ole edellistä synnytystä vaikeuttaneet, mutta no, tällä mennään. ;)

      Poista