sunnuntai 27. heinäkuuta 2014

Hellevauva

Meillä on vauva. Vauva on kova tissin perään ja tissit ovat kipeät, koska imuote ei ole vielä täysin kunnossa. On myös helle, mikä lisää homejuustofiilistä. Olen kuljeskellut kotona paidatta tissit vuotaen - pyykkikone laulaa taas. Välillä tuntikausia jumissa sohvalla (selkä kiittää). En muuten muistanut ihan täysin miten vaikealta tämä imetystaipaleen alku voikaan tuntua ja millaisessa eloonjäämistilassa sitä hetken joutuu elelemään. Taas uudelleen synnärillä herännyt vauvakuume lähti aika jyrkkään laskuun, kun totesin, että on tämä vauvan kanssa olemisen alkutaival vaan osin aika brutaaliakin.

Synnytys - tai no se sektio - meni loppujen lopuksi aika kiitettävin arvosanoin. Olen todella tyytyväinen, että doula tuli mukaan, vaikkei doulia kai olekaan ollut tapana roudata niin usein mukaan suunniteltuihin sektioihin. Eihän erästä mun toiveistani sitten pystytty lupauksista huolimatta täyttämään ja olin jo hyväksymässä asian vastalauseitta, mutta koska olin kertonut doulalle etukäteen, että en varmasti siinä tilanteessa osaa pitää puoliani, doula piti mun puoliani ja sain toiveen toteutettua puolittain, mikä riitti ja mistä olen tajuttoman onnellinen. Vauvaa ei nimittäin viety pelkästään isälle kenguruhoitoon sillä aikaa kun mua kursittiin kasaan vaan isä sai tulla vielä leikkaussaliin vauvan kanssa, vauva koko ajan isän iholla ilman mitään kapaloja. Kun isän piti mennä vauvan kanssa pois leikkaussalista, doula tuli tilalle. Homma toimi. Myöhemmin leikkauksen jälkeen sain synnytyssalissa vauvan ihokontaktiin ja se pääsi ryömimään mun rinnalleni, mikä oli "aika" hienoa.

Noin teknisesti sektio meni niin, että juuri kuten otaksuinkin, mulla oli niin runsaasti kiinnikkeitä, ettei erikoistuva lääkäri uskaltanut lähteä leikkaamaan mua itsekseen. Kutsuivat paikalle toisen lääkärin ja pystyivät sitten jatkamaan avausta. Normaalisti lapsi kai syntyy aika äkkiä leikkauksen aloittamisen jälkeen, mutta mun kohdalla taisivat puolisen tuntia setviä kiinnikeviidakkoa ennen vauvan syntymää, mikä ei ihan välttämättä tuntunut kauhean mukavalta. Lyhyen "paniikkikohtauksen" sain myös puudutusvaiheessa, kun anestesialääkäri ei mun toiveestani huolimatta kertonutkaan, että aikoo aloittaa puudutteen laiton vaan aloitti sen pukahtamatta sanaakaan. Oli tosin aiemmin sanonut, että kohtapuoliin puudutellaan (mutta ei vielä), mutta olisi voinut olla suotavaa mainita, että no nyt meinaan tässä aloittaa tuikkimaan piikillä sun selkääsi. Eihän se puuduttaminen sitten juurikaan sattunut, mutta eipä tuollaisissa asioissa useimmiten siitä itse kivusta olekaan kysymys. Sektio taisi kestää kaikkineen 1½ tuntia.

Kaiken kaikkiaan sektiosta jäi yllättävän hyvä mieli. Olisinhan mä mieluusti nytkin paremmassa kunnossa enkä edelleenkään pidä sektiota lainkaan helppona tapana saada lasta, mutta nyt näin. Ainakaan en ole niin kipeä kuin sen kiireellisen ja komplisoituneen sektion jälkeen, joten vähän elättelen toiveita nopeammasta toipumisesta. Sairaalastakin pääsin tällä kertaa vuorokautta aiemmin kuin edellisellä kerralla (oikeastaan kahta, mutta nyt lasketaan sektion jälkeinen aika).

Koska en jaksa olla nyt kovin omaperäinen, kerrottakoon että vast'edes tulen nimittämään lapsiamme Ekaksi ja Tokaksi. Esikoinen sitä paitsi näytti jossain vaiheessa vauvana aivan Eka Vekaralta. Toka näyttää toistaiseksi vaan omalta itseltään emmekä ole oikein edes keksineet ketä hän muistuttaa eniten.

On muuten aika järkyttävän surkeaa, kun ei voi nostella ja sylitellä Ekaa kunnolla eikä käydä sen kanssa pihalla tai edes leikkiä (koska olen jumissa vauvan suussa tai koska leikkaushaava/paskaksi mennyt selkä ei vaan vielä anna periksi). Mä en nyt just muuta toivo kuin että tämä saatanallinen eriteshow ja alkuvaikeudet helpottavat niin että päästään tekemään asioita ihan kokonaisena perheenä ja minäkin osallisena kunnolla Ekan elämässä.

18 kommenttia:

  1. Onnea <3 Teillä on vauva :) hyvä kuulla että loppu hyvin, kaikki hyvin. Ja nyt sitten nokka kohti uutta taipaletta.
    Pakko muuten kommentoida tuosta anestesia-lääkäristä. Nimittäin tuli ihan olo että onko oltu saman kaverin käsittelyssä :D Mulle viimeisimmässä synnytyksessä kätilö jo varoitteli ennen kuin tyyppi paikalle saapui että "oikein on pätevä työssään ja tietää mitä tekee mutta ei ole mikään suulain kaveri. Että Risto tulee ja tekee ja lähtee että jos ei edes tervehdi niin älä ota henkilökohtaisesti". Ja Ristopa oli juurikin sellainen... alkoi tuikkaamaan epiduraalia kesken järjettömän supistuksen vaikka karjuin sille että älä vielä, odota että tämä supistus menee ohi koska en todellakaan siinä pystynyt olemaan selkä kyyryssä. No ei odotellut.

    Onko sulla muuten, tai koetko edes tarpeelliseksi että olisi vielä joku debriefing synnytyksestä? Vai tuntuuko että tämä meni just niinkuin näiden olosuhteiden kanssa pitikin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! <3 On se sitten Ristokin osannut... ;)

      Mä tulen juttelemaan ainakin doulan kanssa vielä synnytyksestä. Voisi ehkä olla paikallaan jutella siitä jonkun muunkin kanssa, ihan varmuuden vuoksi. Ainakin kätilön kanssa jutustelua tarjotaan jo ihan synnäriltäkin. Pitää myös tilata vielä leikkauskertomus itselle. Kaiken kaikkiaan kuitenkin mieli on edelleen ihan hyvä tästä toisesta sektiosta.

      Poista
  2. Onnea vauvelista :)! Kylläpä aika menee nopeaa.. vasta kerroit olevasi raskaana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kyllä, aika rientää! Toisinaan vaan, kuten yön pimeinä tunteina kun vauva ei nuku, aika tuntuu matelevan. :)

      Poista
  3. Meillä kesti suunnitellun sektion sisäänmenovaihe kans varmaan tuon puolisen tuntia. Kiinnikkeitä oli, ja kohtu arpeutunut kokonaan kiinni vatsalihaksiin. Pelottaa mitä ensi kerralla sitten, niin repii, venyy ja paukkuu että hirvittää.

    Onneksi kaikki meni kuitenkin hienosti! Kamala vauvakuume täällä ja yyh, vielä reipas puolikas jäljellä.

    Yhtälö taapero+tissi+vauva+haava mietityttää kovasti. Miten sen handlaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiköhän ne lekurit siitä sektiosta selviydy, varsinkin kun tiedossa jo on, että niitä kiinnikkeitä on tälläkin kerralla. Täytyy sanoa, että ei se alku helppoa ole, mutta jos halua imetykseen vaan on, niin luultavasti löytyy sellainenkin asento, jossa imettäminen onnistuu sektiohaavasta huolimatta. Mulle ehkä kauheinta tuossa alussa on kun tosiaan joka paikasta pukkaa jotain eritettä ja sitten vielä rinnanpäätkin aukeavat. Olo on kaiken kaikkiaan aika kehno. Lohdullista siinä on se, että pahin vaihe kestää ehkä pari viikkoa ja sitten helpottaa!

      Poista
  4. Paljon, paljon onnea :)! Ihana vauva ja hieno synnytystarina, pidit puolesi :))!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tai ehkä lähinnä olin huolehtinut että joku muu pitää mun puoliani, kun itse en siinä tilanteessa kykene. ;)

      Poista
  5. Hienoa kuulla että synnytys meni hyvin ja suunnilleen toiveiden mukaisesti. Etenkin tuo rintaryömintä herättää kateutta. Doula kuulostaa hyvältä tyypiltä. Toivottavasti toivut hyvin ja pian. Kiinnostavaa lukea ensipäivistänne. Jotenkin toiveajatteli, että toinen menisi jotenkin rutiinilla, mutta eihän se tietysti niin mene. Fyysisille jutuille, kosteille päiville ja sekavalle ololle ei mahda mitään ja nyt kuviossa vielä esikoinen ja huono omatunto. Onnea vielä kahdesta terveestä upeasta lapsesta ja onnellista arkea uudella kokoonpanolla!

    Seuraan kolmen kuukauden päästä.

    Pauliina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Hmmm, mä en totta puhuen osaa yhdistää sanoja "rutiini" ja "vastasyntynyt" toisiinsa. :) Ei se alku tälläkään kerralla mitenkään läpihuutojuttuna mennyt, olo oli vaan aika kehno ja kun vauva saattoi/saattaa viihtyä tissillä viisikin tuntia, niin huh-huh vaan. Mutta kyllä tää koko ajan helpottaa - nyt sen ehkä jo alkaa nähdäkin, vaikka alussa tuntuu, että tunnelin päässä ei ole yhtään valoa.

      Tsempit loppuraskauteen, synnytykseen ja niihin ensiviikkoihin kotona!

      Poista
  6. ooh, vauva! paljon onnea tokasta :) ja pikaista toipumista.

    VastaaPoista
  7. Lyhyesti ja ytimekkäästi: Hurjan paljon onnea! ♡

    VastaaPoista
  8. Iiiik! Ihanaa! Onnea, ihan mahdottomat määrät! <3 Pidetään peukkuja myös pikaiselle toipumiselle!

    Meillä kun kuopus syntyi ja isi lähti ekaa kertaa kauppaan, niin olin ihan helisemässä. Jotenkin vielä sattui niin, että molemmat piti ruokkia ihan just samalla sekunnilla ja muistan ikuisesti, miten päässä söi "mitä mä oon mennyt tekemään?!?!" kun yritin työntää samalla tissiä pienemmälle ja lusikoida jo puoliksi jäähtynyttä nakkikeittoa isommalle, vasemmalla kädellä. Mut ehkä viikossa helpotti :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Musta tuntuu, että mä tulen olemaan helisemässä vielä pitkään... Olen jo alkanut vähän jännittää, miten mä selviän näiden kahden kanssa yksinäni - nyt tuntuu, että en yhtään mitenkään, mutta pakkohan mun on.

      Poista
  9. Ihana kuulla että kaikki sujui ja hyvä että oli se doula mukana...Ja siis ONNEA <3. Nyt vaan sujuvaa toipumista sinne ja sen alun rasittavuuden pikaista helpottamista :) Huh, meillä kuopus 10 kk ja tuli taas mieleen ettei sittenkään ole enää kolmatta kertaa vauvakuume kun muistelee tota alkurumbaa..Edelliseen kommentointiini liittyen, olen joo miettinyt että pitäis varmaan käydä läpi noi tapahtuneet jonkun kanssa kunnolla..Hoitovirheitähän mun kohdalla sattui kaksi kappaletta mutta en ole jaksanut sitten kuitenkaan mitään juttua niistä tehdä. Hyvin sen huomaa että se näin vajaa vuosi tapahtuneesta painaa vielä ajoittain mieltä. Mutta voi miten mä oon ilonen että teillä on nyt siellä se vauvis :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti! Nyt voi todeta, että ehkä tää tästä vielä helpottaa (toivottavasti mun vauvakuume ei palaa). ;) Käy ihmeessä juttelemassa jonkun kanssa, saattaa hyvinkin auttaa.

      Poista