torstai 10. huhtikuuta 2014

Hankala tapaus

Noin. Tähän mennessä olen kuunnellut psykologin lässytystä reilun tunnin, lapsen naama on ruvella sen pudottua liukumäestä (olivat sillä aikaa pihalla kun minä istuin muka päätäni parantamassa), lapsi kävi sotkemassa itsensä terveysaseman lounasravintolassa, siippa ajoi kohta vaihtoon menevän ja juuri katsastetun ja fiksatun auton parkkipaikan seinämään (vahingossa, luonnollisesti) ja lapsi nukahti ihan hetkeksi autoon, minkä takia sain sen unille reippaasti yli tuntia normaalia myöhemmin. Lapsen nukahdettua tilasin pizzaa, mässäsin ja koetan hengittää syvään. Erittäin syvään.

Mikä oli neuvolapsykologin anti? Ainakin tällä hetkellä olen melko sekavissa tunnelmissa - ja vihainen. Jo aika alkuvaiheessa alettiin puhua rentoutustekniikoista ja valmistautumisesta positiiviseen synnytyskokemukseen. Tuli lappusella linkkejä Bebesin synnytysvalmennussivuille ja Voimaannuttava synnytys -sivuille eli toisin sanoen juuri sellaisille sivustoille, joita vihasin jo esikoisen odotusaikaan. Sanoinkin, että mun tekee lähinnä mieli vetää noita onnellisia ja onnistuneita synnyttäjiä turpaan, joten tästä ei nyt taida olla mulle kauheasti apua, mutta mun kuulemma pitäisi vaan osata suodattaa se itselleni hyödyllinen materiaali. No enpä osaa. Mulla pimahtaa välittömästi, kun aletaan höpöttää, miten kivasti voi synnytellä kun vaan vähän hengittelee ja ajattelee kivoja asioita. Mulla pimahtaa, kun luen miten onnistuneesti muut ovat osanneet synnyttää enkä mä saa yhtään mitään voimaa niistä toisten ihanista kokemuksista. Miten mua voisi lohduttaa jonkun tuntemattoman pirkon kertomus omasta luomusynnytyksestään, kun ei pirkolla ole kuitenkaan samaa taustaa kuin mulla? Miten mä voisin olla tuntematta mitään muuta kuin kateutta ja raivoa?

Neuvolapsykologin maneeritkin olivat kuin suoraan stereotypiasta. Se hymyili ilmeisesti myötätuntoisesti joka kerta kun sanoin jotain ja teki mieli kysäistä, että ihanko oikeasti sua nyt hymyilyttää tämä asia, kun mua ei hymyilytä tippaakaan. Olisin myös toivonut jotenkin jämäkämpää otetta, kun nyt koko homma aloitettiin lässyttämällä, että ei sun tarvitse siitä edellisestä synnytyskokemuksesta puhua (vaikka alunperin puhelimessa näin sovittiin), jos sulle tulee tosi suuri tunneryöppy. Että kun tätä vatsassa kasvavaa vauvaakin tarvitsisi suojella. Miten mä voin päästä siitä edellisestä synnytyksestä yli jos siitä ei puhuta? Voin kertoa, että en ihan nyt justiinsa halua lähteä synnyttelemään tätä toista lasta pelkästään joidenkin rentoutumistekniikoiden turvin.

Käytiin me se synnytys kuitenkin läpi. Ja mulla on kuulemma trauma ja mulla laukeaa paniikkireaktio ennen kuin aivot ehtivät kunnolla edes käsitellä asiaa. Itkaisin vähän, mutta en niin paljon kuin kuvittelin, mikä johtui luultavasti siitä, että mua alkoi jo alkumetreillä vituttaa koko sessio. Nyt meidän olisi kuitenkin tarkoitus tavata vielä ainakin neljä kertaa ennen kesää. Sain kai kotiläksyksi hankkia rentoutuscd:n ja tutustua synnytyskirjoihin. En oikein tiedä mitä ajatella. Luultavasti joudun paukuttamaan seuraavalla kerralla, että nyt kuule edetään jollain toisella tavalla kuin vertailemalla omaa kokemusta toisten voimaannuttaviin kokemuksiin. Mua häiritsee jo se, että eihän tässä tiedä kai vielä kukaan millaiset edellytykset mulla on edes fyysisesti pukata tuota lasta alateitse tai millaiseksi tämä loppuraskaus muodostuu - siinä ei hengitystekniikat paljon enää auta, jos taas valvon ja kipuilen kuukausitolkulla.

Tällä erää voin antaa itse itselleni diagnoosin: hankala tapaus.

8 kommenttia:

  1. Ääääh! Vasta huomasin edellisen ja nyt näin kurjat kuulumiset :/ Voitko vaihtaa psykologia? Kuinka paljon tarviis voittaa lotossa, että pääsis jonnekin yksityiselle? Onko mitään muuta paikkaa missä purkaa kokemuksiaan ja saada neuvoja ja tukea? Joku doula tai muu "asiantuntija"? Ihan paskaa, kun kukaan/mikään ei auta! Olen vihainen, kun joudut itse venymään kamalasti saadaksesi apua just silloin kun sun on selkeästi apua saatava! Mur!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Epäilen vahvasti, ettei vaihto ole oikein mahdollinen. Ilmeisesti kesällä supistavat resursseja, ja käyn nytkin jollain "ekstraajalla" neuvolassa ihan kaupungin toisella puolella, kun oman alueen neuvolapsykologilla ei ollut aikoja ennen toukokuun loppua. Ja yksityisessä on oikeastaan sitten taas se riski, että se ei ole yhtään sen parempi - tosiaan niille rahoille vois olla muutakin käyttöä just nyt.

      Doulaakin olen miettinyt, mutta niissä epäilyttää just se yltiöpäinen positiivisuus, johon mä en ainakaan vielä pysty. En tiedä. Tässä olis vielä keväällä ainakin yksi doulailta tulossa, voi olla että käväisen - en ole yhtään päättänyt.

      Poista
    2. Ihan off topic: Mä oon ajatellut doulaksi lähteä. Oon niin maailmanparantaja ja kun alkaa se kolmas baby näyttää epätodennäköiseltä, niin pääsis edes välillisesti vielä "synnyttään". Itsekin vaan mietin, että saako sitä yltiöpäistä positiivisuutta ja nami-namia ostaa jostain, koska omat ei ehkä riitä, jos joku on sitä vailla.

      Poista
    3. Ooo, doulajuttu voikin olla mielenkiintoinen. Mähän jossain vaiheessa pyörittelin mielessäni jopa kätilökoulutusta, jos en pääsisi enää takaisin omalle alalle, mutta tuskinpa pääsisin pääsykokeista läpi, koska se olisi niin selkeästi pakkoalanvaihto.

      Poista
  2. Minä vaikeana tapauksena ihmettelen edelleen tarjotaanko vastaavaa toimintatapaa ratkaisuksi esimerkiksi raiskatuille. Luet nyt netistä voimauttavia yhdyntäkokemuksia niin kyllä se seksi siitä taas iloksi muuttuu? Paska vertaus, tiedän, mutta ei se kuitenkaan kovin kauas heitä.

    Voisitko kysyä psykologilta lähdettä tuohon "lasta täytyy säästää" -väitteeseen. On meinaan loukkaava, leimaava ja väärä. Istukka suodattaa erittäin suuren määrän esimerkiksi kortisolista. Tuolla psykologin argumentillahan mua syyllistettiin neuvolassa jokaisella käynnillä - sehän vaikeaan masennukseen auttaa.

    Joka tapauksessa, olen hirveän surullinen siitä, että jouduit kohtaamaan "no kun mä haluan auttaa ja siksi lähden opiskelemaan psykologiaa ja neuvolassa saa olla siistissä työssä" -psykologin. Törmäsinhän minäkin sellaiseen, joka ehdotti, että kirjoittaisin hänen kanssaan kirjeen synnytykselle. Reaktioni ei ollut kovin innostunut ja lopetin koko homman siihen.

    Hänhän tuossa tilanteessa oli se, joka tunneryöppyä pelkää - kun ei ole riittävän ammattitaitoinen sellaista käsittelemään. Mielestäni olisi noin periaatteessa parempi käsitellä ne ryöpyt ammattitaitoisen henkilön kanssa, ettei se ahdistuspaniikkipaska jää pysyväksi olotilaksi, muttatota. Onhan näitä montaa koulukuntaa.

    Paska homma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai hemmetti, hyvä pointti taas tuo lähteen pyytäminen. Kun ei ikinä tule mieleen sillä nimenomaisella hetkellä. Kun mustakin se oli aika paskaa, ei kai nyt peeveli kukaan pysty koko raskausaikaa täysin viilipyttynä elelemään eikä se kai mikään tavoite olekaan.

      Psykologi kyllä mainosti, että kyllähän hän sen sinun tunnepurkauksesi kestää, mutta hän ei ole varma, että minä itse kestän. Mulle ei vaan mene logiikka jakeluun, ei sitten millään. Patoamallako tämä ongelma selätetään?

      Poista
  3. Hyvä vertaus, onko synnytystrauma edelleen niin tabu ettei siitä osaa edes ammattilaiset keskustells?

    Kun omaa keskivaikeaa masennustani käsittelin psykologin juttusilla ensimmäinen testaamani versio oli just sitä tyyppiä ettei kestäny sitä räkäitkuista tunnevyöryä, ojensi nenäliinaa ja noh, nohitteli. Ja sivuutti koko jutun. Vaihdoin psykologia ja sainkin kunnollisen toisella kerralla. Vaihtamista kannattaa harkita, jos homma ei vaan toimi.

    Anyways, parasta olis varmaan todeta suoraan mikä mättää ja vaatia käymään asiaa läpi sun ehdoillas. Koko hommahan lähtee susta, mitä sä haluat. Jos sä tarviit apua ekan trauman yli pääsemiseen, sitä on kans annettava. Vittu mitään lässytystä tässä vaiheessa tarvita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, pakko on seuraavalla kerralla todeta, että ei tää kuule nyt vaan toimi sillä tavalla, että mietin jotain toisten onnistuneita kokemuksia. Ongelma kun on nimenomaan juuri siinä, että vertaan itseäni muihin ja tunnen itseni epäonnistuneeksi ja huonommaksi. Noin niin kuin muun muassa.

      Vaihdon mahdollisuutta vähän epäilen, koska tämäkin psykologi on tosiaan "hälytetty apuun" toiselta alueelta. Mutta katsotaan, mitä seuraava kerta tuo tullessaan.

      Poista